Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, November 4, 2008

Today I Write on PENDENGKI....

Apakah maksud pendengki?
Pendengki maksudnye (orang yg sifatnya) suka mendengki

Apa plak maksud dengki?
Dengki bermaksud kebencian (kemarahan) kerana perasaan cemburu atau iri hati yg amat sangat, niat jahat yg terpendam terhadap seseorang (disebabkan perasaan iri hati).

apa perasan kalian bila ada org yg bersifat begini?
bg saya jika ianya tidak membabitkan diri saya mungkin saya tak amik kisah sbb bagi saya pendengki ini seolah2 tidak mempunyai kerja lain atau dgn erti kata lain mempunyai kekurangan diri sehingga mau mencari kesalahan org lain.

kenapa saya bercerita psl ini?
kerana skrg ini saya sdg mengalaminya.. dikelilingi dgn org2 yg pendengki..

sbnrnya ia bukanlah menjadi masalah yg besar dlm konteks sesetngah org..tp apabila ia melibatkan periuk nasi, pencarian rezeki maka akan menyebabkan kemarahan yg bleh smpi ketahap tiga..saya bknlah seorg yg boleh menggugat sesiap dan saya bukanlah sesorg yg suka menjaja cerita org lain atau mengumpat bagai nak rak (light2 tu adalah).. tp scra keseimpulannye saya tak suka lah nak jaga tepi kain org.

saya cuba bermanis mulut, berbaik sangka dan beramah mesra dgn pedengki2 ini tp mereka sdri yg menjarakkan hubungan dan memyebabkan hubungan persahabatan menjadi tawr longgar dan hambar..apa salah saya? apa salah kami? saya mengunakan 'kami' kerana ini melibatkan bkn sahaja saya seorang tp melibatkan juga rakan2 saya yg tak berapa nak ramai ini.

kami bknlah menganggu periuk nasi mereka, kami tak ganggu suami mereka malah bf mereka.. malah kami tak kisah ponx klu dia pki bju murah ke bju mahal ke atau pemerah pipi pekat dipipi..kami cuma mencari rezeki yg halal wpun kami nie seolah2 melukut ditepi gantang dan bagai telur dihujung tanduk..

insaflah wpun saya bknlah ustazah yg layak utk menasihati sesiapa..tp fikirlah mereka mempunyai anak2 yg satu hari nnti mgkn akan menjadi spt kami..apakah perasaan seorg ibu jika anak2nye menjd mangsa kedengkiaan sesorg yg tidak mempunyai hati mulia dan tidak mempunyai budi pekerti yang tinggi...fikirlah

kami hanya pekerja yang menumpang mencari rezeki disini..apa salahnye berkongsi nikmat yang Allah beri bersama2..takkan rugi sesen ponx klu kita berbaik sangka wahai pendengki.. dan kami tak ganggu periuk nasi anda walau sesen pun..

~~~end~~~

2 comments:

Daisy Biru said...

wah. skop entry yg sama

word verification: mandi

Anonymous said...

mesti kita rasakan benda yg sama kan kan kan..

 
Design with love by Jiji for Zamimie