Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers
Showing posts with label pregnancy. Show all posts
Showing posts with label pregnancy. Show all posts

Wednesday, February 3, 2016

Cerita Yang No. 3...

Disclaimer : extra panjang punya entry huhu

Assalamualikum...lama dah tak bersiaran kekok rasanye...hehe 1st entry dalam tahun 2016 nie...terus nak masuk gear 2 nmpknya...nak cerita yang berat2 jer azam kali nie...cerita ringan2 share dekat ig ek,,boleh follow ig saya kalau mau...tapi sbnrnya share dekat ig kira macam note utk saya juga sbb boleh refer nnti utk tulis blog...hehe

so kali nie nak cerita kisah bersalin anak saya yg ke-3 pada hari Isnin, 26hb Oktober 2015...perjalanan pengalaman yang simple...biasalah bila dah bersalin kali ke-3 semua ponx jadi mudah...alhamdulilah syukur sangat...tapi lain org lain pengalamannya kan...

baby lahir genap2 masa minggu ke 39...tidak terlalu awal dan tidak terlalu lewat...standard ngan abg2 dia jugalah...so masa check-up 38 minggu tu doc ckp baby dah engaged, bila2 masa ponx dah boleh bersalin katanya...sbbkan saya drive sdri hari2 ke opis tidak seperti selalu dgn mydear, so saya minta Dr. Idora MC sbb saya mmg tak larat lagi nak drive lama2 dalam jem...kadang-kadang masa tgh drive dalam jem tu tetiba kebas kaki...minta 3 hari jer smpi hari jumaat...tapi sbb doc dgr saya drive sendiri ke opis, dia bagi seminggu terus smpi next check-up huhu...plan awal nak amik cuti bersalin awal hari isnin tu, borang ponx dah siap isi dah sbb tu minta MC 3 hari jer...tapi dah  doc bg kita terima jerlah...

khamis tu tumpang mydear pegi keja and singgah opis kejap utk settlekan kerja2 yg tak siap lagi...sbb nak cuti panjang kan lepas nie...by tghari dah siap cabut balik and episod ronda-ronda bermula dari sunway putra mall tu, makan2, borak2 ngan mydear....so bila borak2 balik mydear ckp harap baby boleh kuar weekend sbb kitaorg takut nnti kalau nak kena bersalin hari weekdays time jalan jem pagi2 tu haha...

.:: bermulalah episod ronda-ronda mall...waktu nie dekat Sunway Putra Mall ::.

sabtu ahad tu mmg hari jalan2 sedunia lahkan...sambil2 shopping barang yang tak lengkap lagi, kita smbil2 lah dengan jalan lenggang2 kangkung...huhu kuar jer dari pukul 10 pagi tu kitaorg pusing aeon cheras...habis kat situ pusing plak the mines...habis pusing the mines pegi putrajaya plak,,,kat situ kitaorg lepak dekat masjid sultan mizan tu...selamber jer dari tempat amik wudhu tu naik tangga kat ruang solat atas tu...habis solat asar kat situ lepak plak dekat tepi tasik kat tempat yg ada belon udara tu...jln lah terkengkang2 dari parking dekat Umai Cafe smpi Monumen Alaf Baru tu lajak sampai belon udara tu...sampai magrib pegi lagi Masjid Sultan Mizan...

.:: enjoy dulu makan-makan ::.


.:: belon udara dekat putrajaya ::.


Malam tu dinner dekat Saba' Cyberjaya...pekena nasi arab dulu, kasi kenyanglah apa lai...lepas tu lepak plak dekat depan Palace of Justice sambil makan aiskrim,,, kekanak mmg happy lah dapat jalan-jalan, dapat berlari2, dapat melompat2 and dapat makan aiskrim lagi huhu... last sekali dah kul 10 lebih saya ajak mydear balik rumah, letih dah hampir 12 jam dah berjalan, kekanak ponx dah lunyai...nasib mydear ponx layankan sbb dia bkn suka sangat jalan2 kuar masuk shopping mall sangat nie...otw balik tu cakap nie kalau tak beranak juga esok nie tak tau lah huhu....

.:: seret kaki dah berjalan waktu nie...derang semua dah kedepan dengan kelajuan 70 km/j...saya plak 20 km/j jer hehe ::.


.:: kekanak nie ponx dah lunyai kuar dari pagi...bangun tido, bangun tido lah huhu ::.


rasa mcm baru tido dalam kul 12 tu tup tup dalam kul 2.30 tu terjaga sbb rasa mcm sakit perut....masa sakit tu betulkan kedudukan mengiring sana, mengiring sini...pastu macam oke, wpun rasa mcm bkn sakit contraction (sbb dah lupa sakit awal contraction camner hehe) dekat kul 3 tu baru start amik timing contraction guna apps dalam phone....dalam kul 3.30 tu saya dah confirm mmg itu sakit contraction tu sbb masa dtg sakit dgn tempoh kesakitan tu konsisten jer...terus kejut mydear bgtau dah start sakit nak bersalin dah...saya ponx dah tak boleh nak baring dah, terus bangun and kemas sket2 barang baju eman ngan dani...budak ber2 nie saya atr rumah babysitter derang spjg saya kat hospital,,,senang sket satu jalan...Paling terdekat bleh htr kat PIL...tapi sbb MIL saya keja, takmo lah susahkan dia...

.:: abg eman dapat peluang kaler2 ::.


part plg kelakar mydear dah tak boleh tido dah lepas saya bgtau dia tu...dia plak yg ke hulu, ke hilir...semua yg dia buat serba tak kena...saya ckp rilex dulu mgkn dalam kul 5 baru nak g spital...saya suh dia tido dulu, tak bley tido katanya....dah dekat2 4.30 tu sakit semakin kuat sket...masa contraction dtg tu saya terpaksa pegang dinding menahan sakit...yerlah dok berjalan2 lagi waktu tu....sambil2 bersiap tu saya wassap babysitter tu sbb pagi lagi kan nak kaco org...tak smpi 5 minit dia reply, lega saya sebab dah boleh atr bebudak nie sbb sakit dah semakin kuat dah kul 4 lebih tu...

kul 5 dah kuar rumah and atr bebudak kat umah babysitter terus g spital...mydear lega dah waktu nie sbb tak perlu tempuh jem...dari BSP sampai Hospital Pantai KL amik masa 30 minit jer, klu jem bley jadi satu hinnga sejam setangah...risau gak sbb 26hb tu kan hari isnin.,, Pagi isnin KL mmg sesak dia luar biasa sangat....sblm kuar siap check waze yg tak tahan tu....hehe walaupun dulu bersalin dekat Hospital Pantai KL juga dan harinya Isnin juga tak pernah serik sebab nak Dr. Idora jugakan...

Otw tu masing2 diam jer...saya tgh tahan sakit waktu nie tetiba mydear tanya nak pusing2 KL dulu ker...huhu nehi2 lah sbb saya tak nak terberanak dalam keta nnti haha....smpi spital saya mmg dah tak boleh berjalan, perlu disorong atas wheelchair gamaknya... Masuk jer labor room tu tengok jam dah dekat kul 6....check bukaan dah 6...alhamdulilah lega saya dah tak perlu tunggu lama2 dah...yg tak lega dengar tu dah tak boleh amik apa2 pain killer (nangis)... so bertahan dengan laughing gas jer lah haha...tu yg lepas2 baby kuar ngantuk mamai jer, kesan dari gas tu lah gamaknya...

.:: labor room tempat menyerah diri ::.


setelah cek bukaan saya mmg dah tak bley nak bergerak waktu nie sbb bila nurse pasang mesin CTG tu dia tgk heartbeat baby mcm tak cantik katanya...nurse tu mmg tak tinggalkan saya langsung dari situ,...bila time contraction dtg dia suh bernafas dalam2, gosok2 belakang...mmg rasa  lega kejap sbb waktu nie mydear pegi turun daftar and solat subuh sekali, so mmg bergantung dekat nurse lah...sambil2 tu dok baca doa Nabi Nuh tu, baca ayat kursi dgn surah al-ikhlas tu jer...tu ponx dok tersasul2 baca huhu...



6.30 mcm tu Dr. idora ponx sampai cek2 dah 8 katanya terus dia pecahkan air ketuban...air ketuban oke jernih katanya...saya tunggu kat luar dulu yer...nak jer cakap jgn doc tgu jerlah ngan saya kat sini... bak kata mydear bila Dr. Idora ada dlm bilik tu rasa mcm tenang jer, tapi tgh tahan sakit respond ngan mata jerlah... tak sampai 10 minit doc kuar dah rasa nak meneran dah... nurse tu suruh tahan kejap sambil dia panggil doc...as usual dah nak meneran kan mmg tak sabar2 lah doc baru jer duduk and pki sarung tangan terus saya teran,,,, bila separuh meneran tu dah rasa nak stop tapi bila fikir tak mo tahan sakit lama2 terus saya meneran bagi habis,,,

alhamdulilah 6.51 pagi selamat dah saya melahirkan baby boy dengan sekali teran tanpa incision sbb doc tak sempat lah nak potong apa2...tapi koyak jugakalah kan 1st degree tear gitu...tapi lepas dari nie part mendebarkan...bab baby kuar dah lega, bab nak kuarkan uri mmg menjadi debaran utk saya...history sblm nie 2 kali bersalin, 2 kali uri lekat...so sbb dah ada experience sblm nie and masa dani dulu ponx bersalin dgn Dr. Idora, so doc dah siap booking OT...tapi lega dalam pada dia tgh bersih2kan nak jahit tu uri kuar dengan sempurnanya....part nie lagi rasa nak nangis, masa kuarkan baby tu senyum meleret jer....doc ponx cpk alhamdulilah...risau lah kan sbb spjg pregnant kali ke3 nie mmg doa jer takder komplikasi...

.:: assalamualikum baby ::.


26hb Oktober 2015 jam 6.51 pagi officially saya jadi mak anak 3 huhu....semua dok terkejut tup2 dah bersalin...yerlah kitaorg ponx tak sangka dari dari sakit jam 2.30 tu smpi bersalin tu semua di permudahkan...alhamdulilah syukur... yg lagi kelakar, masa mydear call mymum tu bgtau dah bersalin, dia terus tanya uri camner, uri...bila mydear ckp uri ponx dah kuar...pjg alhamdulilah dia hehe

bersalin dah awal...kul 8 dah settle semuanya, dok bertapa jerlah dalam labour room tu sbb nak tgu transfer ke bilik...tp mcm biasalah pagi2 doc belum ronda ward lagi...klu dah ronda and boleh discaj proses nak discaj amik masa...lagi2 klu pki insurans kan...hangin dah nie kematu montot, mydear plak nak balik uruskan uri semua...so sblm tu dia nak tgklah yg bini dia nie dah selesa dalam bilik...lagi ponx selagi mak dalam labour room dia takkan atr baby kat nursery lagi...

.:: lama sangat nak dapat bilik lunyai dah bungkusan...dok angkat letak, angkat letak huhu ::.

rupa-rupanya bila single full...yg double ponx ada ngan takder jer, tak confirm lagi...yg ada VIP suite jer, tersedak kejap hehe... nurse tu offer pegi tgk dulu bilik camner, and klu nak bley proceed..so on the spot bley transfer terus... harga almaklumlah RM700-RM900 satu malam...kitaorg plak pki panel, entitle utk single room jer,..selebihnya kenalah topup kan... takperlah mydear ckp dok hotel bercuti bley dok suite nie bini bersalin bagi jer lah keselesaan...huhu i very lap u the much lah abg...klu esoknya tak bley discaj lagi kita tukor lah bilik lain ahaks...

so proceed lah ngan bilik VIP suite tu,,,punya lah best duk situ siap ada butler...itu nurse tu lah gelar...dia papah masuk toilet, amikkan stokin and sweater dari bag...pkikan stokin...turunkan tirai, adjust suhu aircond and mcm2 lagilah, nasib tak suap mkn jer hehe...aish kekok plak kita nie terus lepas tu tak panggil dah, buat jer sdri haha.... :p

.:: bilik saya C711...tingkat vip nie mmg lampu suram gini jer...sunyi plak tu ::.

.:: masuk2 jumpa ruang tamu dulu...ada pantry kecik boleh nak panaskan mknan...so masa mlm tu family datang derang borak2 kat ruang tamu nie lah...so takderlah kacau kita nak berehat.. pintu belah kiri plak adalah bilik saya... ada 1 sofa bed dalam tu...selesa untuk mydear tiddo, tak macam dedulu mengerekot atas kusi kecik jer huhu ::.



menu plak berset dengan lamb chop bagai, ngan appetizer ngan pencuci mulut bagai huhu ..tapi duduk satu malam jerlah ponx sbb esok tu dah discaj,,,tak sabar nak balik dah ponx masa nie sbb rindu ngan bebudak2 ber2 tu...danial oke jer kat sana tapi eman yg macam touching2 sket babysitter tu cakap...sbb malam nak tido tu, eman cakap nak balik rumah...saya kat spital baca wassap tu terus rasa nak nangis huhu....nasib lah lepas tu battery phone flat...sat lai klu dok berwasap2 ngan dia mau malam tu saya suh mydear amik bebudak tu tido spital...huhu

.:: breakfast hospital...klu ikutkan hati nak amik english breakfast yg ada omelet bagai tapi takut lah sbb tak leh mkn telor org tua2 kata...so kita pick mkn toast ngan croissant sedap oii huhu ::.

.:: seronok lah main-main mcm nie kekanak nie ::.

so lepas tu bermulalah episod berpantang ngan prolonged jaundice si kenit tu...yg tu nnti sambung lain lah...pjg berjela dah nie haha....


Thursday, July 2, 2015

Our 3rd Edition...

hari nie taknak citer pasal menu iftar, kita citer pasal menda lain plak yer...kejap jer pejam celik, pejam celik dah 22 weeks dah pregnant...dulu2 masa anak pertama asik mengira jer kejanya...yg nie tetiba eh dah 20 minggu,, eh dah 6 bulan...dan eh tetiba dah rasa nak bersalin dah lah...hehe bertabah jerlah kan...dah nak masuk anak ke-3 so cam dah calm2 lah sket...dah tak poyo2 sangat...dah matured lah katanya...lai ponx beza ngan dani tak jauh mana ngam2 dua tahun dani, baby ponx insya-Allah akan keluar...

.:: kalau ikut babycenter.com baby dah sebesar ini, lebih kurang 11 inchi dan seberat 500grm...mmg besar dah ponx perut nie...risau bley pki ke baju raya nie...beli takderlah awal sangat week pertama puasa hari tu kot huhu ::.

klu ikut due 3/11...tapi ikut pengalaman dani dulu kuar awal...cuma eman jer awal dua hari dari due...itu mgkn sbb anak sulung...yg nie anak no-3 mungkin lagi awal...insyallah moga dipermudahkan....saya bajet baby mgkn kuar hujung bln 10...hehe pandai2 jer jadi doktor sndrikan...tp klu baby lahir bulan 10 sama bulan dengan dani (7/10), kalau baby lahir bulan 11 sama dengan eman (11/11)...hehe baik punya plan, nnti senang celebrate besday sekali harung jer...jimat huhu...

.:: nak jadi abg dah si kenit nie tak lama lagi...takmo nakal2 yer syg ::.

actually pregnant kali nie mmg kitaorg tak plan ponx...klu ikut asal nak bagi gap 3 tahun lah gitew...klu paling awal ponx nak bersalin tahun 2016...tapi dah rezeki Allah nak bagi kita terima jer...tapi nasib waktu tu dani ngam2 dah 2 tahun...yerlah selama nie nak dapatkan eman ngan dani ponx bukan senang...sbb kitaorg bkn lah dikurniakan Allah rezeki senang mengandung...byk effort yg diperlukan utk saya mengandungkan eman ngan dani dulu...makan ubat, pergi berurut, kira waktu subur...tapi kali nie mmg tak, tup2 jer  dah lekat...alhamdulilah awal rezeki Allah bagi...

masa early pregnant tu saya pelik sbb 3 hari dah lewat period...sbb saya nie mmg period selalu on time...klu tak ponx samada awal sehari atau lewat sehari dua tu jer...masa hari ke-4 lewat period tu, ada kluar stain yg chocolate sama mcm dani dulu...masa tu dah berdebar2 sbb ckp takkan pregnant plakkan...hari ke-5 baru beli pregnancy test tu tapi takut2 nak test, sbb tak bersedia katanya..beli ponx test kit yg paling murah jer, yg stick punya...huhu masa dani dulu bkn main lagi dengan clear blue bagai...bila dah cek positif lahkan..

awal2 tu tak teruk sgt morning sicknessnya rasa loya2 jer...bila dah nak masuk 2 bln dah barulah start teruk sket...tapi tak seteruk eman ngan dani...kali nie muntah time pagi jer, loya sepanjang masa...tapi lagi satu letih teramat2 sangat...rasa tak bermaya jer...mkn mmg tak lalu lah, tghari jer yg mcm selera sket boleh mkn....mlm langsung tak nak mkn...klu mkn ponx kena memilih ada stgh2 menda jer bley mkn...klu silap sket mkn yg berminya, bersusu semua tak boleh...mmg terlambak muntah lepas makan tu...

waktu nie tetiba jadi risau sbbnya bln 5 kitaorg nak travel...hampir setahun kitaorg tgu waktu tu nak sampai, tetiba dah mcm nie punya tak larat saya mmg tak boleh nak berfikir dah waktu tu...bila dok kira2 time tu mcm dah lepas 1st trimester...sbb blm check-up ngan doc lai so tak tau due date yg benar...smpi satu waktu tu mydear paksa saya kuar berjalan, amik angin luar...klu tak saya mmg dok umah jer...memerap jer, mmg tak campur masyarakat, mata pejam jer sbb bkn boleh tido, semua serba tak kena...keja toksah cakaplah mmg tak pegi dekat 2 bln juga cuti tak bergaji...huhu

tapi alhamdulilah berjaya juga saya menempuh 1st trimester itu...smpi juga tempat yg kitaorg tgu2 hampir setahun tu...wpun blm pulih sepenuhnya tapi boleh lah, gigih jugalah berjalan...dgn travel 8 jam dlm flight huhu tu nnti2 kita citer lah....gbr ada 3,000 keping nak muntah nak memilihnya hehe...

.:: tgklah bertapa tak semenggahnya muka travel baju ponx last minit beli...main belasah jer huhu takder lah ootd bagai...janji dah sampai kuikui::.

okelah next time sambung lagi yer...

Thursday, June 18, 2015

Salam Ramadhan & Borak2 Kosong...

salam ramadhan buat semua umat Islam...hari nie 1st day ramadhan...sure lemau, macam saya...dah rasa nak muntah dah nie sbnrnya...hehe tapi ku tahankan jua...harap2 dapat lah bertahan..dah mcm2 perasaan dah nie..

pregnant kali nie perut mmg tak boleh kosong...bila perut kosong mulalah loya melampau2 tu yg selalunya pagi2 datang kerja cari nasi goreng hehe....pagi tadi tgh siap2 nak g keja boleh plak nak termuntah lari2 masuk bilik air....

wpun pregnant ke3 nie kurang sket morning sicknessnya tapi menda2 lain ada lebih sket...contohnya perut cepat berangin, mudah kena pedih hulu hati yg mencucuk2 dan low blood pressure...wpun makan on time and jaga makan tetap juga mudah kena...smlm tak tau waktu lunch silap makan apa gaknya...smpi ke malam perut sebu, pedih hulu hati dan asik sendawa utk legakan...smpi ke waktu nak tido ponx tak lega...selalu mmg saya bantai coke jer nak bagi lega...tapi dah mlm kan, dah nak tido malas nak susahkan mydear suh dia beli coke...huhu

saya tau mmg tak elok tapi dah takder choice...sbb dia bkn loya yang kita boleh hilangkan dengan mkn menda masam2...tapi dia macam ada satu menda tak lepas kat dada...mcm angin tersangkut kat situ...tapi bukan selalu ponx minum...bila dah tak tahan sangat2 baru saya minum...nmpknya nak kena ada stok coke kat rumah supaya senang kot2 dah tengah2 malam tak lega lai kan hehe....

low blood pressure plak rasa mcm teruk sangat bila kena...bila dah kena dia mulalah pening...ada satu hari tu saya try puasa...bila dah petang mmg kepala weng2 sangat...masa drive tu doa jer cepat2 nak sampai rumah...tapi sempat masak kejap utk berbuka, naik atas mandi and berbaring smntra nak tgu waktu berbuka tu...gigih siap berbuka ngan milo ais...dengan harapan bila minum air manis gula tu akan boleh tingkatkan pressure darah...tak eh...tak berkesan ponx, lepas buka loya lagi ada terus naik bilik tutup lampu bagi gelap...dlm 1-2 jam tido ponx tak lega terpaksalah mkn panadol...saya tak suka sbnrnya nak mkn panadol, lagi2 time pregnant...tapi dah tak tahan sangat terpaksa makan juga...tido balik dah dekat kul 11 masa tu...bgn nak turun bawah prepare botol susu dani smpi berpapah dekat tangga sbb kepala sakit...huhu penangan katanya....so hari nie harap2 takder adegan seperti itu...sahur tadi walau tak selera nak mkn...tapi saya makan kurma byk..nasib mydear beli kurma basah yg bertangkai tu...mmg sedaplah mkn...

eman plak baru tahun nie kitarog cubakan dia utk berpuasa...klu tanya eman tau tak puasa tu apa...nnti dgn confident jer dia jawab tau...puasa tu makan banyakkan mama....gelak besar kitaorg...bila saya terangkan puasa tu tak boleh mkn and minum dari pagi smpi dah azan magrib nnti dia akan jwb ooo kak ros suruh eh mama...dah kak ros mana plak nie...pastu tanya kak ros mana..kak ros upin ipin katanya....gelak lagi kitaorg hehe...pastu nnti saya jawab Allah yg suruh, semua org ponx kena puasa bkn sbb kak ros suruh...pastu byk lagi soalan yg ditanya tanda tak paham huhu...takperlah walau dia tak paham lagi maksud sbnr berpuasa...at least dia tau konsep berpuasa tu mcm mana...

sahur pagi nie dia tak bgn ponx, klu kejut bangun mesti akan ada drama swasta pagi buta huhu...tapi kitaorg pesan kat dia nnti kat skool makan time lunch jer...ajar dia berpuasa separuh hari...klu hari cuti senang sket nak ajar...hari skool nie pesan2 gitu jerlah, harap aunties kat skool bley bantu sket2...takper sabtu ahad nie bley ajar lagi...

okelah itu jer...jmpa lagi..

.:: salam ramadhan dari ironman yang dah hilang identiti hehe ::.


Friday, September 20, 2013

Week 36 Pregnant @ 9 Month...

hoih dah 36 minggu dah pregnant bersamaan dengan 9 bln...debaran semakin terasa skrg nie...sbb habis jer minggu ke 36 nie bila2 masa jer dah boleh bersalin....persediaan biasalah mmg dah siap...klu ada yg tak siap2 membeli lai time nie tak taulah nak ckp apakan...yg blm siap cuma kemas hospital bag jer....

planning berpantang ponx 50-50 nie...tak tau nak berpantang kat umah sdri atau nak blk kg....klu berpantang kat umah sdri mak saya still ada tp dia cuma teman utk 2 week jerlah...kesian plak abah saya kat kg sorg2...mkn dia, pki dia kena uruskan sdri....klu saya plak berpantang kat kg kesian plak kesygan saya berdua kat sini....so kita go with the flow jerlah....tgk mana susah, mana senang nnti...tp klu berpantang kat umah sdri saya dah siap2kan dah semuanya....utk memudahkan mak saya, memudahkan diri saya sdri serta mydear....lai ponx kena lah praktis berpantang sdri...my mum ponx dah tak kuat mana...myPIL derang still bekerja lai....

selasa lepas baru lepas check-up...so far semua oke...baby ponx dah dikedudukan dan posisi nak kuar...huhu kdg2 dah bley rasa dah kepala dia kat bwh...mcm tak sabar dah nak tunggu dia keluar...berat baby tak besar mana ponx 2.2kg jer...huhu doc ckp +-200grm jerlah beza dari anggaran....kecik jer baby nie...takperlah kecik2 senang nak kuar...mama ponx seriau nie nak bersalin...mcm penglman baby 1st....skrg nie perut kerap berlaku contraction, braxton hicks ponx dah kerap2 berlaku cuma kena prepare jerlah mental dan fizikal skrg nie...sbb menurut doc plg awal seminggu lai mgkn dah boleh bersalin...tp ikut history abg eman lahir 2 hari awal jer dari due date....so marilah kita menunggu dengan sabar....kalau ikut giliran kat opis saya nie, saya org yg ke-3...so blm sampai masa lai...takmo langkah bendul...huhu kitaorg beza setiap sorg lebay kurang 2-3 minggu jer...lepas nie kosong lah opis sbb semua tgh cuti berpantang....5 org kot pregnant, plg last sekali bersalin bln 12 nie...tu kira adik bongsu lah tu...huhu

nama baby dah ada dah...cuma belum finalize lai...sbb still ada 2-3 nama yg menjadi kesukaan kami berdua...insyallah maksudnya baik, yg boleh mempengaruhi perwatakan baby nnti...nak kena gigih lai nie pilih nama lain...keh2 tp kenalah dua2 ponx setujukan...tp ada satu nama tu mmg kitaorg dh setuju...kdg2 kitaorg gunakan nama tu panggil baby...cuma ada penambahan dan penolakkan jerlah nnti...tgu smpi dah daftar brulah bgtau korg tau...huhu

condition mama plak still oke...cuma jln dah tak berapa nak laju...kdg2 larat, kdg2 tak larat...mkn ponx kdg2 selera, kdg2 tak...so apa yg mengidam mydear layankan jer bwk g mkn...huhu tido mlm kdg2 nyenyak, kdg2 tak bley tido sgt....tp sejak2 nie dah kerap bangun kencing dah, klu tak sekali jer....nie dlm satu mlm 2-3 kali gaklah bangun...kerja2 rumah and memasak boleh lah buat tp slow jerlah...byk mydear yg bantu...klu dah naik atas mmg saya tak turun2 dah....nasiblah eman ponx dah boleh diharap klu nak amik apa2...bju dah dah bley pki sdri, kencing dah pndi cuci sdri...cuma berak jerlah nak kena tgk sbb dia still lai tak pndi nak pnjt jamban tu slps insiden jatuh ari tu terus cam fobia...nak kena angkatkan duduk atas jamban dulu...

kerja skrg nie pi ngan mydear...mmg heaven lah ada org drivekan...klu rasa kaki nak bersila, bersilalah saya...klu rasa nak lunjur, lunjurlah....hehe cuma kdg2 kena gak drive sdri...sekali sekala...klu masa eman dulu mmg sepenuh masa drive sdri...tu yg kena cuti awal tu sblm bersalin....kali nie rasanye tgu sampai betul2 nak bersalin kot baru cuti...yerlah hospital ngan opis ponx dekat...klu rasa sakit nak bersalin terus jerlah menuju ke pantai bangsar tu....

owh saya tak citer lai yer...insyallah kali nie bersalin kat hospital pantai kl...pilihan yg last minit buat nie....sbb sblm nie plannya nak bersalin kat KPJ kajang...tp bila dengar2 kpj kajang tu tak cukup lengkap peralatannya...so kita bersalin kat KL lah...kali nie kita lahirkan anak wilayah persekutuan plak...tengok apa benefit yg dapat, so kita boleh bandingkan dengan anak selangor...huhu hospital an-nur ngan az-zahrah sblm pregnant lai kitaorg dah slash dr list...sbb sesak sangat kat sana...ward selalu penuh oii....hospital ponx takder besar mana kan, tp org punyelah ramai...huhu

apa2 ponx saya harap korg dapat doakan semoga saya selamat bersalin...dah supaya saya dan baby sihat walfiat yer...takut2 tak sempat nak tulis blog lai dah terbesalin so kita tulis lah siap2 kat sini...huhu jutaan maaf jika saya da buat anda2 semua terasa hati atas penulisan saya yer.... :)

Wednesday, September 18, 2013

Keperluan Mama dan Baby...

dari sehari ke sehari nak update pasal menda nie...punye lah malas...smpi kawan saya dah nak terberanak dah saya tak buat2 lai entry nie...kui2 biasalah malas menguasai segala2nya...lai ponx dok siapkan kerja2 yg ada nie sbb risau nnti tinggalkan beban kat org plak time cuti bersalin nnti...itu tanggungjwb kan nak taknak kita wajib sempurnakan...kerjakan ibadah juga... :)



ini check list saya...old school yer tulis tangan jer...org lain dengan excel lah dengan segala mcm application tapi saya lebay selesa begini...wpun tulisan tak cantik janji puas hati...kui2 kehulur kehilir planner nie saya bwk...so far semua keperluan penting dah lengkap...rasanya semua org ponx pentingkan keperluan babykan...lagi2 utk 1st baby...so bg saya yg dah 2nd baby nie byk menda yg saya dah slash dari list saya...


benda yg takder masa 1st baby dah ada masa 2nd baby...masa 1st baby dulu takderlah survey2 sgt nak beli...so masa dlm pantang suh mydear belikan dia plak tak tau...so pinjam jer mysis punye...pki avent manual, best mmg best, susu ponx byk...tp letih kot nak mengepam...huhu so sekrg nie kita amik medela swing ajork..

lupa nak snap lai satu gbr...nipple cracked cream penting ooo....dulu2 masa eman takder beli ponx so amik ko tak pndi nak menyusukan lai, luka2 nipple...berkerut2 dahi menyusukan eman...so kali nie dah pandai beli dah siap2 masa beli breast pump ari tu...amik medela purelan 100...sama jer kot dengan yg lain2 tak pernah nak survey mana satu yg okey, mana satu yg tak oke...tp byk jer jenama ada jual...cocoa butter, pureen yg nie jenis senang cari...klu yg organik bley beli online byk juga...semua dihujung jarikan....

botol susu plak kita teruskan legacy dr apa yg abg eman dah mulakkan huhu pki botol MAM...sbb cek2 balik ada 2 botol yg tak digunakan lai, lepas tu ada lai botol yg bru pki kejap jer...so kita beli puting ngan valve baru ganti yg lama..tambah gaklah 1 botol sian kan baby asik pki abg eman punye jer dia nak baru juga huhu...

skrg nie tinggal nak beli milk storage jer...mgkn nak beli yg storage yg kecik2 dulu and beli satu kotak linear yg masuk 5oz...so kemudian2 tambah lah kan....tak perlu berpukal2 nak beli sbb skrg nie semua dihujung jari online jer...janji ada duit dlm bank rimau serta bank2 lain...hehe 


kelengkapan baby dua menda nie jer yg saya guna...plus minyak yuyi yg takder dalam gbr...pengalaman dulu2 beli yg 1 set tu siap ngan lotion bagai tak pki...beli bedak berkoyan2 tak guna juga...so kita beli apa yg betul2 perlu jer...beli yg 2 in 1 senang... nak lai selamat ambik yg organik atau soft protection lebay sketlah...bedak plak kali nie mmg takder saya guna liquid talc...mcm lotion bau bedak...mysis yg suggest nie...lai ponx pki bedak2 debu nie tk elok tuk baby....so jimat space klu mcm nie....


ini penting sbb baby cepat jer kuarkn kuku panjang....abg eman punye tinggal gunting ngan pengasah tu jer...sepit kuku dah terbarai dah...dah kecik benar sepit kuku tu, yg mengendalikan plak jari besar2...tp sbnrnye pki gunting lai senang...cuma utk kuku kaki pki sepit kuku...utk jari saya guna gunting yg disediakan tu...rasa lebay yakin...

 

baby wipes utk time projek kecil2an baby...klu poo poo bersepai mmg pi cuci jer kat sinki...klu stkt sket2 tu saya guna wipes jer....boleh gak utk lap menda2 lain...huhu


ini jerlah baju2 baby yg dah dicuci utk kegunaan dari lahir smpi ke 3-4 bln...lepas dari tu kita basuh plak yg lain...gara2 malas nak mendobi byk2 nak pki lmbt lai....lagi ponx takder space nak simpan lai sbb almari baby tak beli lai...so kita basuh sekadar yg perlu jer...

klu mcm kapas2 cuci atau cotton ball utk cuci tali pusat baby tu tak perlu bg saya...sbb masa eman dulu hospital bg alcohol swab jer...klu korg tak dapat dr spital bley beli dekat farmasi rasanye...pki nie lai senang...koyak, selet2 dan buang...huhu 

kat bawah plak keperluan mama plak yg baru beli lah...yg lama2 takderlah nak snap...cuci ponx belum lai hehe...mcm sweater, bengkung...kain batik ponx cuci dah...sbb bkn pkian harian kan kain batik so tersimpan lama....so kita humbankan jerlah dlm mesin and cuci...


selipar penting nie...klu boleh cari yg jenis bertutup depan...tujuan pki selipar nie sbb taknak tapak kaki sejuk pijak simen and tiles semua kan....lai satu saya pilih bertutup sbb takut terlanggar bucu2 meja ke, katil ke, tangga ke...nnti bentan susah...selipar beli kat daiso jer RM5 lah apa lai...comel dak...beli yg nie sbb dia ada tapak...klu tgk selipar rumah yg comel2 tu tgk tapak takder takut licin lah klu terpijak air nnti...

stokin penting juga nie...sbb takut kena marah ngan mymum...haha dulu pki stokin yg paras2 buku lali tu jer yg corak2 katun tu...sekali amik kena bebel2...so pkilah stokin mydear...lepas tu amik kena gatal2 kat kaki part pki stokin...so kembali balik pki stokin pendek2 tu....dah takder cara dah sbb habis naik merah2 bintik2...siap pi klinik doc bg ubat cuci...sbb masa tu bfeed mana bley mkn ubat sbrgn...so lngkh selamat beli stokin baru tp takderlah yg tebal cam stokin bola tu....at least lepas nie mydear boleh pki plak huhu...



herba mandian nie saya beli 3 kotak...thanks juelee sbb perkenalkan kat akak...klu tak nak beli yg herba mandian mak dara tu...tp tenguk yg nie mcm oke jer sbb dia dalam uncang so mcm bersih sketlah....klu rasa best nnti nak suh mydear belikan lai...stu kotak ada 2 uncang...mgkn bley guna utk dua kali (style org kedekut) huhu....cari kat farmasi2 byk jual....aeon wellness dekat midvalley ponx ada jual... satu kotak RM7.90 jer...


yg nie penting2 huhu....dulu pki yg madame tu rasa sama jer kot lebar dia...rasa mcm cukup beli yg satu pek jer sbb awal2 jer dia mcm byk...lepas tu bley pki pad biasa, tp amik yg overnight pjg sket...atau cari yg overflow punye....lupa plak nak buka pek and tengok sama ke mcm madame tu...sbb madame punye tu tebal...yg nie dok tengok eh mcm best plak sbb ada sekali dengan sanitry bag...

panties yg disposal ponx kena ada jugaklah...sbb klu darah nifas overflow mau terkena kat spendar susah nak ilang...segan plak nak suh mak atau mydear nak cucikan...awal2 jer yg byk selalunya...saya beli stkt 10 helai jerlah....


yg nie set bersalin pilihan saya....so far ada org tak mkn jamu semua sbb takut baby kuning....spjg masa eman dulu alhamdulilah saya serasi ngan Nona ROguy nie...mysis ngan cousin ponx semua pki yg nie nmpknya semua org takder masalah...selain dari tu saya mkn menda nie byk juga susu saya...smpi tercungap2 eman minum...huhu so depends lah pada individu....yg utk mkn2 ada satu jer dlm set nie phytonatal, boleh memudahkan melawas, bley cuci dalaman....saya suka set nie sbb dia ada uncang teh utk minum, and uncang utk cuci bwh tu...fungsi mcm sireh tp yg nie dia ada campur2 menda lain juga...next time saya buat review satu2 produk yg ada dlm tu...lupa plak nak amik gbr...set nie saya beli RM240 klu tak silap...beli online dekat NR4U ada sale utk member...


yg nie list hospital bag yg dah saya finalize kan...masa eman dulu baju kita sediakan utk waktu balik jer...spjg kat spital semua pki bju spital...don't worry spital dah sterilize kan dah baju2 and selimut tu semua, kata doc saya...huhu list jer dah ada, bag ponx dah letak kat tepi tu t brg tak kemas ponx lai...weekend nie jerlah baru kemas brg...nak tengok mana yg nak tambah2 lai...huhu 

oke dah berjela2 bercerita....huhu sok saya citer pasal check-up minggu ke 36 semlm...berdebor2 dah nie sbb dah masuk 36 weeks kan...org kata dah 9 bln nie dah tgu masa jer sbb ada org 37 weeks ponx dah bersalin...

Wednesday, September 4, 2013

Week 34...

dah 34 minggu dah pregnant...ada lai +-6 minggu lai utk baby melihat dunia...itu klu smpi 40 minggu...klu ikut ramalan doc maybe baby kuar 2 minggu awal dari due...mean ada lai 4 minggu...haha takuit lah plak...braxton hicks mmg kerap dah terasa skrg nie...senggugut kecil terasa gitew...tp kaki bru nak membengkak sket....kata org kaki 3 kali bengkak n surut dh smpi masa nak bersalin dah...perut ponx dah rasa mcm turun sket sbb bila tekan atr cik b ngan perut tu dah tak keras dah...apa2 ponx kita bersiap sedia jerlah...

barang2 bby semua dah beli...tinggal diapers ngan minyak yuyi jer....baju tgu masa nak basuh jer...tp skrg musim hujan lah plakkan...so kena tgu masa yg sesuai jerlah...harap2 sempat mendobi...baby coat lom pasang lai, stroller dah beli, breast pump ponx dah beli...nnti lah kita citer next entry plak barang2 keperluan yg perlu...bila dah second baby nie kita dah bley agak dah barang yg perlu and tak perlu....sbb last time masa eman ada jer brg2 yg tak guna...

skrg nie barang mama jer yg nak kena siapkan sbb byk lai yg tak lengkap...harap2 sempat lah nak lengkapkan barang2 tu semua...risau gak nie...keh2 skrg lah baru nak risau...weekend nnti nak kemas hospital bag plak + ngan baju mydear and eman...sbb eman nak kena atr kat umah my PIL time saya dah warded nnti...mydear ponx sekalilah sbb kali nie saya insya-Allah akan bersalin kat hospital pantai KL so takderlah nak berulang balik BSP kan....

check-up minggu lepas, so far semua...kali nie check-up baru lah nmpk muka baby....sblm2 nie mmg tak nmpk muka...habis tutup muka ngan tangan and kaki...pemalu sangat anak mama nie...tp tang tunjuk telo mmg tak malu...doc siap scan lai part telo tu...keh2 sah2 lah boy kan....baby tak berat mana stkt 1.7kg jer, tp kalau tengok gbr scan pipi labuh huhu...mulut mcm mulut abg eman sebiji...dah kata adik beradikkan mestilah ada persamaan gitew....


citer pasal mama plak...mama sehat jer cuma kdg2 letih and termengah2 melampau...time naik tangga smpi jer kat atas termengah2 tak bley nak cakap...tp still lai cuba utk berjalan byk agar mudah bersalin nnti...harap2lah amin....tp pagi tadi kaki krem melampau...dah lah dua2 belah kaki plak tu...paling kuat belah kanan, dah nak bangun subuh tu kena plak belah kiri...terus g keja lambat, sbb hari nie kena drive sdri...kaki tengah sakit camner nak drive....tgk2 kul 8 lebay, urut2 kaki sket tgk cam bley drive terus siap2 g keja...tp betis belah kanan mmg keras lah...mydear urut2 ponx bley rasa keras...

merasalah kena ceramah pagi2 ngan dr kesihatan aka dr hatiku...keh2 sbb spjgn bln pose kan byk mkn kurma, so alhamdulilah tak der kena....sbb kurma nie tinggi potasium, lebay bagus dari pisang...sbb krem kaki adalah kerana kurang potasium kata dr hati saya...okelah lepas nie start balik mkn kurma...keh2 oke dah tu jer nak citer...nnti next entry citer pasal barang baby plak....

Monday, July 29, 2013

Latest Pic Mak Buyung....

nak share gbr mknan pagi lai....kesian terliur dr sdri tgk nnti...ptg2 nnti baru share gbr mknan yer....so smntra tu meh sini nak share gbr mak buyung yg very the latest...pic sabtu lepas yg telah disnap oleh paparazzi...gbr tak cantik ponx sbb candid semuanya....klu tau bley lah posing elok2...org nak pilih ayam sebuk amik gbr mana lah sempat nak pose2....



preggy 7 bln...ramai org kata kecik jer perut...ermm mgknlah kot saya ponx tak berapa perasan sangat kecik ke besar...tp yg membawanya menggah ko....nak tido skrg nie bantal kena tinggi, klu tak sesak nafas....nafas ponx pendek2 jer skrg nie...solat nak abiskan 4 rakaat mengah2 smpi nak tertonggeng2 rasanye..dugaan, semoga Allah permudahkan kelahiran nnti...amin

tu yg tak berapa nak suka jenjln tu...shopping baju raya ponx ala kadar jer...huhu baju eman nasib dah beli sblm raya...dah pki dah ponx, mamat tu bkn boleh nmpk baju baru nak pki jer sokmo...tak bg kang mulalah lah buat drama air mata....tak kisahlahkan, baju baru ke tak...janji raya...

tahun nie raya ala kadar jer....nak sambut org barukan byk menda nak kena belanja...dengan perancangan besar lain yg bakal berlaku...so kita jimat cermat jerlah yer eman...tahun depan kita raya sakan ngan adik baby sekali....kan baba, kan....huhu


last sekali gbr abg eman yg penakut ngan lobster...dah stand-by nak lari dah sbnrnye nie....menjerit2 dia kat sini kena sakat ngan baba...raksaksa katanye...bulat mata ketakutan...huhu

Wednesday, July 24, 2013

28 Weeks Pregnant...

minggu nie dah 28 weeks pregnant..so maknanya dah masuk 3rd trimester...check-up ponx dah start dekat hospital yg nak bersalin...tu yg smlm amik cuti semata2 nak pi check-up....1st time nak check-up kat sini so tak tau prosedur mcm mana, takut lambat so kita cuti jer terus...tp kptsn bercuti mmg meyakinkanlah sbbnye dari kul 10 smpi kul 2 baru habis check-up...menunggu jer dah 3 jam...dpt jumpa doc stgh jam dlm bilik doc...tu tak amik ubat lai...settle betul2 and kuar dari spital pukul 2.30....tp dah tau cara dan prosedurnya so bolehlah bajet masa lepas nie....tgu next check-up bln depan plak masa 33 weeks....sempat menyoping dekat midvalley 1jam stgh jer..sob2 by 4.30 dah kena kuar dr mid sbb nak amik abg eman...nasib tak bwk dia, sbb klu bwk 3 jam lebay menunggu mesti dia kebosanan...

tapi puas hatilah check ngan dr idora, doc pakar kan...mmg detail dia check...selama nie check-up dekat klinik panel jer...mesin scan 2D ponx tak berapa nak clear...yg nie mmg lengkap 2D, 3D, 4D...doc dah lah lembut cakap slow melow jer...setiap kali kitaorg tanya soalan dia akan jwb dengan senyuman dulu...sejuk hati tgk...huhu doc check otak, jantung, jari semuanya lah and alhamdulilah lengkap sempurna...cumanye doc nmpk buah pinggang belah kanan dia agak bengkak sket...so kena monitor utk next visit....klu still ada, tgk plak bila dah lahir nnti doc akan buat scan kat baby plak...harap takder apa2 masalah hendaknye....amin 

lai satu adik baby takmo tunjuk muka, nmpk idung jer sket ngan mata sebelah...sbb dia dok tutup muka ngan kaki and tangan...saja lah tu nak wat suprise...yelah tak bley lah ckp dia malu nak tunjuk muka, sbbnye dia tak malu nak tunjuk bebird dia...yg tu mmg clear nmpk bulat jer...haha tak malu sungguh...bila dah yakin dah sahih boynya baru lah yakin nak membeli baju...smptlah dlm sejam stgh dekat midvalley tu merembat dlm 6 pasang baju and 3 pasang booties and mitten...minggu nie baru nak punggah balik baju lama abg eman and start sortkan baju2 yg boleh dipakai masa baru lahir...tak byk ponx bju yg saya simpan sbb masa abg eman tu tak beli bju byk ponx, and klu ada pki selalunya smpi lunyailah...yg lunyai tu dah buanglah kan sian takkan nak bg adik baby pki baju buruk plak...klu baju2 cantik utk jenjln mgkn byk..tp kecik secoet laikan nak gi mana pki baju cecntik...huhu



Menurut babycenter.com berat baby adalah sekitar 1kg..so adik baby adalah seberat terung katanye...terung kat negara omputih lah tu...klu kat malaysia nie kita selalu jumpa terung yg panjang2 jer, jarang jumpa yg bulat tu...ikut carta doc bg, klu skrg beratnya 1kg mungkin masa dia lahir nnti berat dia adalah 3kg+- lah...dan sekarang dah bley kelip2 mata dah serta dah bley nmpk cahaya melalui rahim...sbb tu org ckp klu baby songsang cuba rangsang supaya baby bergerak ke bawah dengan gunakan lampu suluh...suluh atas perut dan bwk ke bawah...

mama dia plak sihat walafiat...sepanjang bln puasa nie dah turun 2 kg...huhu berat latest 61.1kg...harap takder lah naik byk sgt...sbb waktu eman dulu last berat sblm bersalin 63kg...saya ada lebay kurang 3 bln jer lai harap2 tak naik sesangat...huhu perut adalah kecil jer, yg lain2 normal lai, kaki tak bengkak, pipi dah kurus sket...huhu

masalah lain adalah sesak nafas, batuk, selsema dan juga hidung berdarah...all the time hidung berdarah nie, nasibnye sbb dia tak meleleh jer...kadang2 pagi taik idung penuh, bila kuarkan semua tu darah kering...lepas tu kahak pagi2 ponx bercampur dengan darah...selesema ponx bkn selsema lah, cuma idung bengkak doc kata...tu yg doc bg nasal drop bg clearkan lubang idung...baru pki mlm tadi tak nmpk perubahan lai...still lai tidur kena bantal tinggi...klu tak macam tak bley bernafas masa tido...

lain2 dari tu saya tanya juga doc sbb masa bersalinkan eman uri dia lekat...so ada tak potensi lekat lai kali nie...doc ckp ada juga...saya tanya bahaya atau tak dia ckp bahaya juga sbb takut berlaku pendarahan...tp teknologi perubatan skrg nie dah moden so ada cara merawatnya lah klu melekat nnti....harap2 tak berlaku lah nnti pada saya...amin

oke dah tu jer nak citer...pjg tul citernya...sebulan sekali bercerita pasal pregnancy kan tu yg byk sket nak citer tu...

Wednesday, June 26, 2013

Week 23....

Punyelah malas nak update blog...tapi kalau mkn rajin jer...sian kat adik baby, mama takder update psl dia ponx sekerap abg eman yer...so minggu nie saya adalah 23 minggu pregnant dah...kalau ikut smpi 40 minggu baru bersalin mcm eman dulu, maknanya saya ada lebay kurang 17 minggu jer lai...huhu

klu ikut perkembangan mama mmg berkembang lah...perut kocik jer, yg besar muka, badan dan part2 yg sepatutnya...mkn takderlah byk sgt, kudapan ponx jarang amik...tp mgkn sbb suka amik mknan berat time mkn so sbb tu berat sgt badan nie...pi klinik check-up doc asik geleng kepala jer sbb naik every month lebay kurang 2-3 kg....haha buat MGTT test bersih dari diabetes....mgkn faktor pemakanan rasanya nie...

.:: bulat tak saya...tu dah cover sket double chin huuu nangis ::.


adik baby takderlah besar mana...masa last check-up adik baby baru 400 gram jer...owh yer gender adik baby ponx dah tau tak...hehe bley lah derang ber3 tu geng...mama jerlah sorg2 takder geng...takder harapan nak beli gaun ngan cekak rambut... :p tp dok ckp beranak lah lai...haha mcm nak beranak tu senang mcm 123...takper insyallah klu ada rezeki next time pregnant kita doakan utk baby segender ngan mama lah kuar...huhu

klu korang nak tau sblm saya tau saya pregnant mydear mimpi saya pregnant baby girl...kali kedua plak dia mimpi ada org ckp ngan dia saya pregnant...masa tu period blm lewat lai...so saya ckp ngan mydear yg dia memikir terlalu banyak psl nak baby...huhu tp alhmdulilah rezeki pregnant juga...so mimpi kali kedua tu adalah petanda yg saya pregnant...mimpi kali pertama adalah sebaliknya...huhu apa2 ponx tak kisah janji baby kuar ngan sihat yer....pstt nama ponx dah ada tau...ngeh2...

mengikut babycenter berat and besar baby lebay kurang mcm mangga besar tu...mangga india tu kot yg sebijik lebay kurang 1/2 kg....nyum2....kali nie kitaorg plan nak buat 3D and 4D scan kot...tp nak tunggu 26 week ke atas lah kot, skrg nie mcm awal lai nak buat...dulu masa abg eman takder buat ponx, tp kali nie saja gedik2 nak buat...huhu 

Monday, June 10, 2013

Makanan Terbaik Untuk Ibu Mengandung...

Semua orang time pregnant nakkan khasiat yg terbaik untuk anak dalam kandungannya…kalau kita google byk mknan yang terbaik untuk ibu pregnant nie..terutama sekali mknan2 sunnah..tak kecuali juga saya…tp sbnrnya mydear yg rajin google semua nie and dia yg banyak mengalakkan saya mkn..belikan neurogain, walnut, kurma, susu kambing…saya mkn jerlah orang dah beli…dah mcm mengandung anak sulung dah gayanya nie…tapi ini semua adalah usaha, segala-galanya hanya Allah jua yang menentukan...tp tak salah klu kita nak amalkan usaha, doa dan tawakal...

meh kita teguk jenis2 makanan tersebut:

Buah delima - Buah delima ini adalah baik untuk perkembangan otak bayi dan melindungi bayi daripada kecederaan otak. Selain itu, untuk si ibu pula buah delima boleh membantu mengekalkan paras HB yang baik bagi si ibu. HB saya rendah sedikit jer ari tu so tak yah poyo2 sangat mkn...huhu Beli sebiji jer hari tu, cari yg India punya memang merah menyala kaler dia, harga ponx sebijik RM5 lebay..tapi jenuh nak kutil satu2 dan mkn…huhu



Walnut - baik untuk perkembangan otak bayi, insyaAllah. Rupa walnut ini seperti otak manusia. Walnut ialah sejenis kekacang yang mempunyai kandungan protein yang tinggi. Walaupun tak dinafikan dalam walnut turut juga mengandungi lemak, namun ianya adalah lemak yang baik. Kat rumah saya mmg sentiasa ada stok walnut nie, so jadi kudap2an harian jerlah…Cuma rasa dia ada kelat2 sket, tu yg tak berapa gemar tu..tp khasiat bkn saja utk ibu mengandung, org tak pregnant ponx elok mkn…dapat elakkan dari penyakit jantung..



Kurma - Kurma sejenis buah yang kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potassium, vitamin A dan C dan juga niasin. Kurma juga boleh membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam a.s. yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa .a.s. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertaqwa (bersih hatinya)”

Susu kambing - Susu kambing juga antara makanan sunnah Rasullullah. Susu kambing memang lebih baik daripada susu lembu. Susu kambing dikatakan dapat mengurangkan risiko bayi dari demam kuning. So kita usaha jerlah, mana tau nnti baby kuar tak kena jaundice...masa eman dulu ada juga kena demam kuning tp sket jerlah, takderlah smpi kena amik darah atau kena jemur...masa tu tk tau lai pasal khasiat susu kambing nie... Saya beli yang jenama Nubian tu…agak mahal juga 200ml RM5 lebay, tapi rasa dia sedap sbb fresh milk…sbbkan mahal tak bley minum selalu..seminggu sekali boleh lah…nak kena cari yang Higoat, yang bancuh punya, selang seli ngan fresh goat milk nie…



Air kelapa - Menggebukan baby. Bagi kulit baby cantik. Orang cakap kalau kita amalkan masa pregnant, baby keluar nnti bersih jer...Dah start juga amalkan nie sbb dah masuk trimester keduakan, tp jgn amalkan masa trimester pertama plak yer bahaya…tapi kena make sure amik yg fresh tidak dicampur dengan air gula dan ais…beli yg fresh…dekat Aeon byk jual nie…sejuk2 minum mmg sedap lah…




Minyak Ikan – Baik untuk merangsang perkembangan otak baby. Saya amalkan NeuroGain PB…DHA adalah bagus untuk otak baby, klu tak nak mkn pil kita boleh juga dapatkan dari ikan salmon. tp byk lai sumber yang lain utk kita dapatkan DHA nie...klu rajin korang google lah yer...


note: pic yang takder watermark tu saya google jer...satu jer gbr sdri, gbr susu kambing tu jer...

 
Design with love by Jiji for Zamimie