- rebus dulu daging smpi masak...dah masak baru slice nipis...tp terpulanglah klu taknak rebus korang grg jer dulu ponx boleh...klu pki daging batang pinang cepat jer masak...klu daging yg susah empuk kenalah rebus dulu...sbb saya rebus ponx sbb nak bg potong cantik jer mcm kat kedai thailand tu...
- tumis cili kisar smpi garing and masukkan bawang besar, halia dan bawang putih smpi layu.
- masukkan sos tiram, sos cili and sos tomato dan masukkan daging...letak sedikit air, klu nak kuah banyak letak air byk sket..perasakan dgn garam klu tak masin...
- masak sampi sebati and kuah memekat...tutup api dan masukkan tomato kacau kejap dan boleh diangkat...
Tuesday, July 23, 2013
Daging Masak Merah...
Posted by mimie at 1:00 PM 0 comments
Wednesday, October 31, 2012
Langkawi 2012 ~ Hasil Tuaian...
Thursday, December 8, 2011
How I Handle....

Posted by mimie at 10:49 AM 4 comments
Labels: tips
Thursday, December 1, 2011
Button Like Facebook...
cer korang tgk kat last entry nie...ada button like FB...so apa lagi like lah yer...huhu sajer gedik2 nak letak button like kat sini plak...sbb bila org lain letak cam best jer...selama nie org like bila kuar entry saya kat FB melalui NetworkedBlogs tu so skrg bley lah korang like terus lepas baca ek...click jer button tu senang sangat...
Kalau ada sapa2 yg berminat nak letak dlm blog bley ikut cara2 dibawah nie..cara2 letak button Like Facebook di dalam blog...
1. Login Blogspot > Dashboard
2. Click pada Design > Html > Expand Widget template ( TICK)
3. Ctrl + F dan search > data:post.body
4. Copy paste code di bawah nie dekat bawah perkataan yang kita search tadi tu...tp kena make sure kat depan iframe tu kena tambah < dan yang blkg 60px'/ tu kena letak >...
iframe allowTransparency='true' expr:src='"http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=" + data:post.url + "&layout=standard&show-faces=true&width=530&height=60&action=like&colorscheme=light"' frameborder='0' scrolling='no' style='border:none; overflow:hidden; width:530px; height:60px'/
6. Kalau tiada sebarang error. Save Template.
amacam berjaya tak...klu tak berjaya cuba lagi hingga berjaya...saya ponx 2 kali gak lah baru oke...so apa lai selamat mencuba...like, like, like
~~end~~
Posted by mimie at 10:54 AM 0 comments
Wednesday, February 16, 2011
Gigi Putih Berseri....
Posted by mieoney at 9:05 AM 2 comments
Labels: baby stuff, produk, tips
Thursday, March 25, 2010
Tanda Pasangan anda Curang...
- mailbox ngan sent item sentiasa di delete
- hp di silentkan
- hp sentiasa di tgn atau dipoket
- jawab telefon jauh2
- asik nak keluar aja
- kdg2 bila depan kita bila tepon bunyi tak angkat ponx
- semakin wangi dan bergaya
1-Asyik resah melihat jam tangan apabila bersama anda.
Selalunya anda dan si dia menghabiskan waktu yang lama bersama.Tetapi sejak kebelakangan ini, si dia asyik resah apabila bersama anda dan sesekali menjeling jam tangan seolah-olah ada hal lain yang lebih penting.Si dia juga sering mengejar masa sehingga anda sanggup ditinggalkan berseorangan kerana kononnya ‘ada masalah sikit’. Jika situasi ini sering berlaku, anda patut berhati-hati kemungkinan si dia berjumpa dengan kekasih lain dan anda hanya dijadikan spare part!
2-Tiba-tiba saja mengadu sakit ketika berdating dengan anda.
Sedang asyik berdating dan anda sedang berseronok, tiba-tiba saja si dia mengadu sakit dan ingin pulang awal ke rumah.Ada-ada saja sakitnya..sakit perut, pening, lenguh kaki atau rasa nak demam! Sedangkan sebelum ini anda melihat dia sihat dan tidak menunjukkan tanda- tanda langsung untuk jatuh sakit! Apabila anda menawarkan diri untuk menghantarnya ke klinik atau pulang ke rumah, dia menolak bersungguh- sungguh dan ingin pulang sendirian. Kemungkinan dia tidak sakit tetapi mencari alasan untuk melarikan diri dari anda dan bersama kekasih lain.
3-Kerap menolak pelawaan anda untuk keluar bersama.
Jika dulu, si dia ceria apabila anda mengajaknya keluar samada menonton wayang , makan-makan atau sekadar bersiar-siar, tetapi kini dia sering menolak dengan seribu alasan.Jika si dia keluar pun setelah puas dipujuk dan dirayu oleh anda dalam keadaan terpaksa. Situasi ini mungkin disebabkan si dia sudah bosan dengan anda dan ingin meninggalkan anda.
4-Menjadi panas baran dan sering mencari kesilapan anda.
Si dia berubah sikap dari seorang penyayang menjadi pemarah. Kesilapan anda yang paling kecil pun seolah-olah besar baginya dan anda sering dimarahi walaupun di depan orang ramai. Walaupun anda cuba sedaya-upaya mengelak melakukan kesilapan, si dia tetap cuba mencari kesilapan anda.Paling teruk sekali, jika si dia sudah tidak segan-silu menengking anda atau memaki hamun anda disebabkan perkara2 yang kecil ataupun kesilapan yang tidak disengajakan. Jika situasi ini berlaku, lebih baik anda meninggalkannya kerana sudah jelas dia sudah tidak lagi menghargai anda sebagai kekasihnya.Mungkin si dia sedang mencari jalan untuk mewujudkan kebencian anda terhadapnya dan berharap anda akan meninggalkannya. Tak guna merayu lagi kerana layanan buruknya hanya menyebabkan anda menderita
5-Tidak membenarkan anda memegang atau membelek telefon bimbitnya.
Sudah tabiat pasangan bercinta, suka membelek-belek telefon bimbit pasangannya. Jika si dia jujur dan ikhlas dengan anda, sudah pasti dia membenarkan anda melihat kandungan memori telefon bimbitnya samada SMS, nama pemanggil, simpanan nombor telefon dan sebagainya. Dia tidak akan berasa takut atau bimbang kerana kejujurannya pada anda.Namun, sekiranya dia berkeras tidak mahu anda membelek telefon bimbitnya, anda patut mencurigainya kerana kemungkinan dia menyimpan nombor telefon atau SMS teman wanita lain. Dia tidak mahu anda melihat kandungan telefon bimbitnya kerana takut rahsia kecurangannya terbongkar.
6-Tidak lagi rajin menelefon anda
Di awal percintaan, si dia asyik menelefon anda sehingga berkali-kali dalam satu hari. Si dia sentiasa mengambil berat dan menelefon anda walau untuk bertanya sudah makan atau belum. Jika satu hari tidak mendengar suara anda,pasti si dia resah.Tetapi sekarang dia tidak lagi rajin menelefon anda dan ada kalanya tidak menelefon anda langsung.Anda pula yang terpaksa menelefonnya dan kelihatan terdesak! Apabila ditanya ada saja alasannya dan paling popular ialah sibuk. Situasi ini menunjukkan dia tidak lagi berminat dengan anda dan mungkin hanya akan kembali menelefon anda apabila ada kepentingan lain.
7-Berubah sikap dengan ketara
Jika dulu dia romantik bersama anda, sekarang dia hambar. Jika dulu dia ceria, sekarang dia membosankan.Jika dulu dia sering menghantar kad dan bunga, sekarang dia tidak lagi berbuat begitu. Jika dulu sering berkongsi cerita dan masalah serta bergurau senda, sekarang dia lebih banyak membisu.Malah dia tidak lagi mempamerkan kasih sayangnya pada anda dan hanya melayan anda seolah-olah teman biasa.Dia tidak lagi mengambil berat mengenai anda dan sering termenung jauh. Perubahan sikapnya yang ketara adalah petanda kemungkinan dia sudah ada teman baru dan tidak lagi berminat dengan anda. Anda patut menyuruhnya berterus-terang supaya diri anda tidak akan dipermain-mainkan!
8-Asyik lewat ketika temujanji
Anda sudah berjanji untuk berjumpanya di suatu tempat tetapi setelah berjam-jam menunggu, barulah nampak bayangannya. Anda merajuk tetapi si dia sudah bersiap sedia dengan pelbagai alasan seperti traffic jam, masalah di tempat kerja atau paling mudah terlupa!Jika sekali dua terlewat mungkin boleh dimaafkan tetapi jika dah selalu terlewat, pasti anda meradang! Anda juga mungkin boleh bertoleransi jika si dia terlewat seminit dua atau setengah jam, tapi jika asyik berjam-jam menunggu atau tak muncul langsung, pasti ada sebab yang lebih logik dari traffic jam! Anda perlu menyiasat kerana kemungkinan si dia telah membuat lebih dari satu temujanji dalam satu hari. Dan temujanji itu tak mustahil dengan wanita lain!
9-Menerima panggilan telefon secara rahsia
Sedang makan-makan bersama kekasih anda, dia menerima panggilan telefon atau SMS. Jika biasanya dia tidak kisah berbual di telefon atau membuka SMS di hadapan anda, kini dia menyorok-nyorok ketika menjawab panggilan.Jika sedang duduk, dia akan bangun dan melarikan diri ke tandas atau ke tempat tersorok dan berbual-bual di telefon dengan nada perlahan atau berbisik. Jika menerima SMS, dia akan membacanya dan memadamkan secepat yang mungkin kerana bimbang dibaca oleh anda. Bunyi telefon membuatnya gelisah ketika bersama anda. Kelakuan sebegini menunjukkan dia sedang menyembunyikan sesuatu dari anda dan tidak hairan jika dia berlaku curang terhadap anda!
10-Mematikan telefon bimbit ketika bersama anda
Anda pasti hairan sekiranya si dia asyik mematikan telefon bimbitnya ketika bersama anda sedangkan dahulu dia tidak begitu. Apabila anda bertanya, dia akan menjawab kononnya tidak mahu mengganggu masanya bersama anda. Alasan sebegini mungkin diterima sekiranya anda bersamanya ketika di panggung wayang atau menikmati hari istimewa seperti Valentine, tetapi jika setiap kali keluar dia mematikan telefon bimbit, sudah tentu dia takut ada orang tertentu membuat panggilan ketika bersama anda!Ini mungkin salah satu petanda si dia berlaku curang atau menyimpan banyak pasangan!
11-Telefon bimbitnya asyik engaged,tidak berjawab atau terus mati
Ketika anda cuba menghubunginya,handsetnya sering mati..Jika tidak mati,taliannya asyik busy,tidak berjawab atau engaged hingga kadangkala berjam-jam. Anda pasti jemu jika setiap kali cuba menelefonnya, telefon bimbitnya seolah tidak berfungsi. Jika anda dail telefon rumahnya, pasti jawapannya dia sudah keluar atau tidak diangkat langsung.Tak guna ada telefon bimbit jika tidak boleh dihubungi. Oleh itu, anda perlu melakukan sesuatu supaya situasi sebegini tidak berlaku kerana ia adalah salah satu petanda si dia berkelakuan curang.Si dia mungkin sengaja mematikan telefon bimbitnya ketika bersama kekasih lain!
12-Kerap memberi alasan sibuk dan penat
Anda mungkin sudah merancang sesuatu bersamanya di hujung minggu tetapi si dia memberikan alasan sibuk dan tidak dapat bersama anda.Si dia juga sanggup membatalkan temujanji atas alasan terlalu penat.Anda sering dibiarkan terkial-kial tanpa aktiviti menarik di hujung minggu.Anda cuba memahami tetapi jika si dia asyik sibuk dan penat, tentu hilang kesabarannya.Sekiranya kerjaya si dia sememangnya menuntut pengorbanan waktu,mungkin anda dapat memahami.Tetapi jika anda tahu bahawa si dia sebenarnya mempunyai banyak waktu sudah pasti anda berhak berasa curiga.Anda perlu menyiasat samada si dia benar-benar sibuk. Mungkin si dia hanya berpura-pura sibuk kerana ada urusan lain yang penting dari anda! Lebih baik anda mengangkat kaki daripada terus dibohongi kerana kecurangannya!
13-Sering tersasul menyebut nama wanita lain.
Pelik apabila sedang anda berbual-bual dengannya di telefon, dia memanggil anda dengan nama wanita lain. Apabila tersedar, dia cepat2 mengubah topik perbualan. Jika sedang berdating, dia tersasul memanggil anda dengan nama yang lain.Jika anda bertanya, dia akan mendakwa tersilap sebut kerana nama itu adalah nama adiknya, emak saudaranya, pembantunya dan apa saja yang dapat menyelamatkan keadaannya. Apabila anda mendail telefon bimbitnya dari telefon awam, dia teragak-agak seolah-olah tidak pasti siapa yang memanggilnya. Begitu juga sekiranya anda menelefon rumahnya (nombor telefon anda tidak tertera), dia seboleh-bolehnya cuba bertanya anda di mana, buat apa dan apa saja klu seperti cuba memastikan siapa pemanggil kerana takut tersilap sebut.Sekiranya anda berhadapan dengan situasi ini, berhati-hatilah kerana kemungkinan besar si dia mempunyai banyak teman wanita dan seorang playboy! Ini adalah kerana dia sering terkeliru sehingga tidak dapat membezakan suara anda dengan suara teman-teman wanitanya yg lain.
14-Sepi tanpa berita bila berjauhan.
Si dia mungkin terpaksa berjauhan dengan anda kerana sambung belajar, berkursus, menghadiri seminar atau outstation yang lama di tempat yang lain.Anda mempercayai kesetiaannya tetapi adakalanya berjauhan menyebabkan kekasih berlaku curang. Ini adalah kerana anda tidak dapat melihat gerak-gerinya atau juga si dia bosan tidak berteman. Jika pada awalnya si dia rajin menulis surat, menghantar email atau SMS dan sekurang-kurangnya menelefon anda sekali sehari, kini dia lebih banyak sepi tanpa berita.Si dia menyepikan diri dari anda dan tidak lagi menghubungi anda. Jika anda berjaya menghubunginya,sikapnya hambar dan tidak lagi seperti dahulu.Petanda ini jelas menunjukkan ada sesuatu berlaku ketika anda berjauhan dengannya.Kemungkinan si dia sudah mendapat pengganti anda ketika berada di tempat baru.
15-Ada kesan gincu atau bau minyak wangi pada pakaiannya
Anda tentu bengang apabila mendapati ada kesan gincu pada bajunya atau bau pewangi wanita lain pada tubuhnya.Mungkin si dia tidak sedar kesan-kesan ini tetapi relakah anda hanya berdiam diri apabila berhadapan dnegan situasi ini? Si dia mungkin berbohong dengan pelbagai alasan untuk menyelamatkan diri tetapi anda disyorkan supaya menyiasat tingkahlakunya agar tidak diperdayakan.
16-Marah apabila anda bertanya aktivitinya.
Sebagai seorang kekasih, sudah pasti anda ingin mengetahui aktiviti teman anda sedikit sebanyak. Contohnya sekiranya dia ada mesyuarat, kerja lebih masa atau ingin bermain tenis dengan rakan-rakannya di sebelah petang.Pertanyaan ini bukanlah bererti anda seorang penyibuk dan ingin tahu segala urusannya atau mahu mengongkong pergerakan pasangan,tetapi sekadar mengambil tahu dan mengambil berat.Jika kekasih anda seorang jujur, pertanyaan mudah ini akan dijawab tanpa rahsia.Tetapi sekiranya pertanyaan ini menimbulkan kemarahannya tanpa sebab, anda pula mempunyai sebab untuk meragui keikhlasannya terhadap anda. Mungkin dia membenci soalan ini kerana tidak mahu anda mengetahui aktivitinya bersama kekasih lain!
Posted by mieoney at 9:34 AM 3 comments
Labels: tips
Wednesday, January 13, 2010
Petua utk Baby...
1. Mengurangkan Selsema
- sapukan air kunyit tua ke bhgn hidung hingga mulut. insya-allah bayi akan bnfas dgn selesa.
- ambil btg daun sirih tekan hingga kuar lendir kmdian sapu pd btg hidung bby.
- sapukan minyak kelapa pd btg hidung bby , biarkan kering.
2. Mengubati Ruam
- gunakan tepung ubi dgn melumurkan dibhgn spt leher, punggung dn dada.
- sapu minyak kelapa pd ruam bby. lakukan 2 kali sehari hingga ruam hilang.
3. Kembung Perut
- layurkan daun sirih di atas api dan tuamkan pada perut bby.
- hancurkan daun sirih bersama gambir slps tu sapukan ke atas perut bby dn balutkan.
oke nie jer yg nak share ngan korg...next time share lain plak yer...byk sgt smpi tak tau nak pilih yg mana satu..huhu
Posted by mieoney at 1:13 PM 0 comments
Labels: tips
Tuesday, January 12, 2010
Cuti Di rumah...
smlm masa htr kat nrsey tgk cm nak baik dh demam dia..bdk nrsy tu kata dlm kul 1 bdn dia panas blk..rasa menyesal plak atr dia..agaknye klu smlm saya jaga dia baik dh kot demamnye..
blk2 jer umah smlm baba dia dakap bg buai2 sket tgk dia tido..saya bedungkan pas tu lama gak dia tido..tp sbnrnya bila bby demam tak elok bedung sbb nnti bdn mkin panas..mmg betul ponx bdn dia naik suhunye...dlm kul 8 lebih saya cek suhu dia dh 38.2 kira panas dh tu...terus bukak baju and barut dia terus tuam ngan air suam...tp wpun mcm tu dia sgt behave senyum2 jer..mgkn rimas kot sbb panas..
dh tuam2 mcm tu tidokan dia..tp susah plak nk tido ngis jer...dkt sejam jugaklah dia nak tido...at last dlm kul 11 lebih bru tertido ngan mama n baba dia ponx tido sekali...huhu sedar2 dh kul 2 lebih saya bgn bg dia susu...cek suhu dh turun sket...
pagi nie bgn saya tgk bdn dia masih lai panas wpun suhu dh turun ke 37.1...bg susu tidokan semula and check lai suhu dh turun ke 36.7...bila dia bgn terus mandikan suka dia tersenyum2 masa saya mandikan..tp saya tak bshkan rmbut sbb dia ada selsema..just lap2 ngan kain bsh..tp dia pndi masa mandi tu dongakkan kepala sungguh2 smpi kepala tu jejak kat air..patutlah senyum sengih2 rupanaya mgkn dlm hati dia ckp; "sejuknye kepala kena air"...huhu
skrg nie saya dh cek bdn tak panas dh suhu jer tak cek lai sbb dia tido tak mo kaco..tp mcm demam tu dh pegi kat mama dia plak rasanye..skrg nie saya rasa pening kepala, sakit tekak...sbnrnya dr mlm td dh rasa tak sedap bdn rasa sejuk, sakit2 bdn and sakit kepala tp dh telan panadol 2 biji...hrp saya tak demam lah..nnti sian eman takder sapa nak jaga..
tips baby demam
- pakaikan dgn pakaian yg nipis..jgn balut atau selimut serta pkaikan baju yg tebal2 sbb bby tak leh control suhu badan dia nnti suhu mkin meningkat plak.
- tuam bdn dgn air suam kat celah2 ketiak, peha dgn kata lain celah2 pelipat yg ada serta dahi..
- pantau suhu setiap 3 jam atau sejam sekali..oleh itu termometer adalah penting.
- bglah mkn ubat yg doc bg..
- tawakal kepada Allah insya-Allah bby anda tak apa2..

~~end~~
Posted by mieoney at 12:26 PM 6 comments
















