Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers
Showing posts with label raya. Show all posts
Showing posts with label raya. Show all posts

Friday, August 14, 2015

Cerita Baju Raya Yang Dah Basi...

Asalamualikum...muncul dah mak buyung nie...punya pemalas nak menulis sampai dah nak abis raya ponx tak update blog...org dah habis dah cerita raya kita baru terkedek2 nak cerita...kui2 share lah sket2 kat sini...takder lah nak cerita detail mana ponx...org ponx bosan nak dengar cerita makan ketupat, rendang segala bagaikan...so kita share gbr jerlah....sbnrnya sket jer gbr yg ada ponx, byk dari hp mydear sbb kamera phonenya lebih bagus dari saya punya phone...tapi tulah dari sehari ke sehari nak transfer idok juga dibuatnya....itu blm gbr2 oversea trip aritu ponx sama gak...dah 3 bulan dah kot smpi dah nak terlupa dah cerita tu haha....



ini cerita raya pertama nie...tak complete dalam gbr nie sbb kita selfie berdua jer...yg dua lagi dah kemana larinya...nak main jerlah mereka2 tu...byk gbr yg elok dr kamera mysis sbnrnya tah bila nak amik dari dia gaknya..tema baju raya dark blue...pilihan asal biru, tapi lebih kepada nak cari royal blue, navy blue...tapi bila dah smpi kedai tengok cantik pulak dark blue nie...sesuai dengan kulit semua org so kita rembat sekayu...kitaorg beli baju siap jer and sangat berbaloi2 uols...3 pasang baju lelaki 1 dewasa + 2 kanak2 baru RM130...berbaloi ke idak? berbaloi lah kan...kain ponx so far dah 2-3 kali basuh pki mesin steady jer lai takder berbulu atau meretas...nak beli mahal2 bkn pki setahun 90 kali....klu pki 10 kali setahun dah kira cukup bagus dah...nie pki sure kurang dari 5 kali setahun...sekali masa hari raya, sekali masa jamuan raya opis and sekali lagi masa raya haji...plg tidak ponx pki lagi sekali masa kenduri aqiqah baby...insy-Allah ha kan tak lebay dari 5 kali ponx...hehe

baju saya plak kain jenis sama ngan baju melayu lelaki tu...kain jenis berat and tebal serta sejuk mmg tak rimas ponx pki....jgn pelik saya pki ngan tudung merah sbbnya baju saya nie kurung biasa jer tapi ada lace and manik kaler merah...nnti dapat gbr full saya share lagi yer..mahal sket baju saya RM120 sbb ada lace and manik mungkin so jadi mahal sket...tp berbaloi juga sbb jenis lace yg lebar tu and manik ponx byk...org pompuan takper beli mahal sket sbb pki selalu,..bley pki g kenduri and for sure lepas nie pki pegi opis lah kan...hehe


raya kedua dengan berbaju biru juga tapi lain shades nya...semua ponx unplanned nak sama2 color nie...bila dah beli eh beli pki ngan baju yg nie lah, bley sama ngan yg nie lah...huhu meriah sketlah tahun nie berdondon2....baju nie takder plak gbr full...baju peplum ada selisih belahan diperut so mmg sesuai utk org pregnant...kain ponx besar walau saiz M...cuma kain dia nak kena alter sket sbb jenis kain yg ada fishtail tu yg lain2 oke jer...dekat bhgn tengah tu sbnrnya ada jahitan beads nmpk sipi jer2...murah juga nie beli dekat metrojaya...rezeki betul tahun nie baju beli semua murah2 and cantik2...hehe dpt pki sebulan ponx dah cukup mydear ckp...lepas bersalin nnti boleh pki...jimatlah kan ...


ha yg nie baru masuk muka anak2...team merah kali nie, otw nak balik perak plak masa raya keempat nie...saya pki baju biasa2 jer bkn baju raya...sbb nak travel jer kan...yg lain2 ponx merah juga...


tema hitam di Perak...g beraya dengan dress kali nie...cam biasa gbr full takder sbb selfie...gbr full baju nnti saya share kemudian...sesuai juga baju nie utk org pregnant, bila pki rasa mcm mcm pki hanbook plak sbb kain dia kembang2 gitew...ada detail manik juga dipinggang...yg nie saya beli kat zalora...tak smpi RM100 ponx, guna voucher free dari zalora RM100....main belasah jer beli sbb klu tak bley pki tak ralat sgt sbb tak kuar sesen ponx...bila dah dpt tu elok plak di badan, cuma kena potong bhgn bawah jer sbb terlalu labuh...


tema kuning mustard, nmpk sipi2 jer color baju saya...sebiji color mcm mydear punya baju...kali nie saya pki blouse jer padankan dengan skirt hitam, boleh juga klu nak pki ngan seluar... beli dekat butik dalam d'pulze murah juga nie dalam RM50 klu tak silap sbb dpt diskaun sbb jadi member...kita mix and match jer ngan mana yg ada...mydear ponx pki ngan jeans hitam...kanak2 riang malas lah nak belikan baju sedondon-dondon sbb beli semua unplanned kan...so derang pki baju hitam jer...still lagi masuk tema kuning + hitam....

okelah nnti klu ada gbr full saya share yer...tahun nie bergaya dgn shawl jer saya...1st time nak berjinak2 ngan shawl...beli ponx yg murah2 jer...kuning and merah tu RM10 jer satu klu korang nak tau...senang nak pki sbb ada lace dekat depan dia tu...yg kelabu ada manik kat tepi tu beli kat pasar malam jer RM15 jer uols malas nak fikir cari kat tempat lain rembat sajer kaler tu...sekali sesuai plak ngan 2 baju saya biru peplum and hitam tu...jimat sket hehe...yg nie susah sket nak bentuk sbb kain dia cam lembut sket and dia jahit tepi jer keliling tu...saya dpt tips dari member klu nak beli shawl cari yg jahitan baby seam so senang sket nak bentuk...klu idak starch kan jer depan tu elok terletak jerlah...so bila dah yakin nnti bru boleh beli shawl yg mahal2 sket....beli bkn sbb jenama atau harga tapi lebih kepada geram sbb color dia cantik2 sangat...klu yg murah nie pilihan color dia limited sket...

Wednesday, September 5, 2012

Merdeka Raya 2012...

cerita raya lai...berpinar mata pilih gbr...so ini jerlah pilihan saya...sbb pilih tu sudah tentulah ada gbr sayakan...huhu tak brp byk sgt gbr posing, byk yg ala2 candid jer sbb sebuk lari sana lari sini...kamera ponx suh member yg pegangkan...dia lah yg tol snap gbr2 nie semua...


konsepnye adalah gerai2...setiap bhgn akan buat menu yg berbeza...seronok sgt saya sbb bila tau bhgn kitaorg kena wat desert...bos2 dah pesan tak yh byk2 jenis...yg penting kualiti dan kuantiti lahkan...selain tu ada wat pertandingan gerai tercantik tema merdeka raya...sbb tulah tgk byk jer mendera2....huhu

.:: see the aksi kak nam disitu huhuh ::.

gerai yg dah siap deko2...dah ala2 kat hotel dah ngan kain batik ponx kuar...bergbr ngan bos bhgn lah apa lai...


yg nie semua staf dlm divison kitaorg...tak cukup corum ponx...tp apa yg korg tgk itulah realiti...pompuan ramai...lelaki ada 5 org jer dari 31 org...huhu teringat zaman sekolah dulu dlm kelas saya ada 40 org, 5 jer lelaki selebihnya perempuan hehe...

sementara tgu majlis bermula kitaorg lepak2 kat tepi gerai sbb nama gerai kitaorg 'merdeka raya di kg halaman' so ala2 kg gitew duduk atas lantai...lai ponx meja penuh...yg ada nun jauh disana jauh dari gerai kitaorg...leceh nak refill brg yg licin nnti...

gbr ala2 fish eye nie...tp saya snap dari banquet punye mangkuk dome tu...mula2 saya nak betulkan tudung, sekali tgk cam menarik klu snap nie...terus panggil kwn2 terdekat and snap...huhu merasalahkan klu nak beli lens fish eye tu tak mampu lah saya...huuuu lai satu nak ckp punye licin berkilat derang polish dome tu... :p

gbr kat bawh nie semua random2 jer saya dah cantum2kan...klu nak letak semua mampos lah nak resize and upload...sdri tenguk juling biji mata...tu ponx nasib baik bateri kamera kong klu tak mau jejak 500 keping gbr hehe....



gerai desert kitaorg ada menu carrot cake, kuih lapis and seri muka, karipap, apam polka dot, parmesan cheese cake and chocolate cheese cake, bread butter pudding, puding caramel and cocktail... wah tetiba sendiri terliur tgk karipap tu...sedap tau karipap bley order lai next time...



Tuesday, September 4, 2012

Syawal 1433H - Part 2...

part 2 plak...tp jgn risau nie yg last...gbr byk bebenor mls sungguh nak pilih, nak resize and nak watermark...pilih lah sket2 utk kenangan dlm blog...sat lai kot2 gbr2 dlm folder terdelete adalah juga utk kenang2an...

1st sekali warm up ngan gbr tuan blog ngn suami...gbr nie dah cantik dah angle dia kureng lah sket...org tol snapkan tak bley lah nak complaint lelebay plakkan...huhu

sampai2 jer tangkak raya ke-3 tu kitaorg pi beraya kat segamat rumah pak itam saya yang putih...dah tak sihat dah mereka berdua...kira 1st time utk eman ngan mydear beraya ke sini....see saya kat atas tu melantak smpi dah terbongkok2 mkn...akhirnye berat kembali pada berat asal setelah raya huuu... :(

raya keempat kitaorg raya kat melaka...belah mydear....seharian smpi tgh mlm baru blk tangkak blk...mmg tahun nie beraya sakan lah kitaorg...yerlah dulu eman kecik lai, ngan rimasnye, ngan mengantuk nak tido...mengamuk jerlah kejanye...tapi dah besar2 nie senang sket ragam dah tak byk...kenap perati lebay jer...

tiap2 rumah dari perak, smpi ke tangkak, smpi ke melaka...rumah mana yg dia pegi semua boley buat geng...bkn stkt buat geng jer...dah mcm rumah sdri plak dia buat...sebuk nak naik bola yg ada telinga tu...tp tak pndi nak gayakan...nasib tak tergolek terlentang...

yg nie mydear nak bergambar ngan busu...saya tak tau pngkt makcik atau nenek...tp kiranye dia nie nanny aka pengasuh mydear masa kecik2 dulu...duduk sekali ngan derang and jaga mydear bila PIL pegi keja...kira pengasuh lah kan....setiap kali pegi rumah nekcik nie, busu lah yg dia cari dulu...

last sekali gbr dah malas nak letak gbr lain...yg nie pangkat mak sedara eman sbb dia adalah cousin mydear...tp best sbb dia panggil kitaorg abg and kakak...huhu cousin my pil kawen ngan org apa ek lupa plak mat salleh lah...duduk kat amsterdam sana tp bgslah budak nie sbb dia bley ckp 3 bahasa...ingeris, melayu and dutch...masa ngan kitaorg mmg dia ckp melayu lah...sebaya eman klu tak silap saya...

dah tu jerlah citer raya saya....malas dah nak tepek byk2...huhu lepas nie nak citer psl merdeka raya kat opis saya plak... :) cerita raya lah lagi kan...huhu

Monday, September 3, 2012

Syawal 1433H - Part 1...


dah nak habis raya baru nak hegeh2 update citer raya...minggu lepas saya keja dah tp a bit busy plak sbbnye sebuk uruskan jamuan raya opis...nak blog hop ponx tak sempat, apatah lai nak belek2 blog sdri...tu yg blog sepi jer...bkn bercuti tau...blm masanye lai cuti2 nie...huhu

so utk semua sedia maklum thn nie raya kat perak...sehari sblm raya kitaorg bertolak...mcm 2 thn lepas bertolak sehari sblm raya tak jem...tp kali nie jem dekat 5 jam...huhu sakit2 pinggang saya...dh ler dok blkg temankan tuan besar...dengan pinggang nak putus ngan nak muntah bau petrol semua ada...tuan besar sedap arr dari bertolak smpi lah tiba kat umah onyang dia tido jer...spjg2 4-5 jam tu dia tido...yerlah dapat seat ferrari sedaplahkan....


inilah gelagat dia....gadjet perlu ada...mainan perlu ada...tahun nie dah besar sebuk nak main ngan hulk and ironman...tido ponx berangkut...pi beraya ponx berangkut...layankan jer klu tak mengamuk2 plak....

baju raya recycle jer baju lama pki baju masa adik mydear kawin ari tu...saya ponx malas nak fikir2 buat baju lain so pki jerlha...plan nak pki tuk gbr2 lepas tu nak tukar baju lain...tp malas ler plak ngan labuci2, ngan manik 3D tu lah saya membasuh pinggan kat dapur...smpi ke mlm kul 11 lebay ponx pki baju tu juga...lantakkan...tp baju yg tahan lasak elok jer...


gbr raya tiap2 tahun port yg sama...hehe cuma bertambah sorg lai dlm family...




tahun nie beraya kat perak mmg beraya sakan sbb sblm nie tak pi raya mana2...tapi kali nie mmg beraya smpi ke tgh malam...tiap2 rumah mkn lemang ngan rendang...hamiklah lah berbabat2 lemak kembali...huhu redhkan jerlah sbb cannot resist lah sbb lemang sedap sgt, lembut and berlemak gitew... last2 kekenyangan sgt rumah last buat syarat jer cubit2 sbb tuan rumah dah hidang...


eman seronoklah kumpul duit raya...sbb dia the only one kid kan...so org bagi jerlah...dia ponx seronok gak bermain letih tak hingatlah tu....


raya kedua lepas bfast dlm kul 12 lebay kitaorg bertolak balik ke kl dah...smpi kl lebay kurang kul 4 tp sepjg2 hari tu hujan...lepak2 dulu umah fil lepas dinner baru balik BSP...esoknye lepas mendobi2 segala baru lah bertolak balik tangkak....

sambung lai lah yer lepas nie...ada sket lai gbr nak letak tp pecahkan kat 2 entry lah yer...

Tuesday, November 8, 2011

Hari Raya Aidiladha 1432H....

sblm tu saya hold dulu sticky post tu sbb cam lambat sgt gerak saya punye counter tu..kang meroyan plak hari2 korg tgk produk l'Occitane tu...hehe sok2 bila dah dekat2 nak smpi 111111 saya upkan blk lah yer...

selamat hari raya aidiladha 1432H...rasanye masih belum terlambatkan nak wish...klu dengar takbir hari nie adalah hari terakhir dengar takbir utk hari raya haji nie...sayu jer dengar takbir tahun nie sbb raya sdri tahun nie...huhu klu ikut giliran mmg thn nie raya belah in law...tp sbb my PIL pegi haji so kitaorg beraya lah 4 beradik...mydear dan adik2 dia raya ngan kitaorg...takderlah kejam kan nak tinggalkan derang and saya pi beraya kat kg saya...sian lah derang terkontang kanting kat kl nie...hehe

so sebagai kakak ipar yg gorgeous lagi cun yang penyayang kenalah masak...so mydear ponx dah request itu ini, masa nielah nak tunjuk skill masak saya yg advance sket...so mai tgk apa yg saya masak hari raya aritu...


.:: tada ini lah yg saya masak...wah tuan tanah awal2 lai dah amik tempat dia ::.

.:: nasi impit dan lemang...lemang beli jer saya tak buat ponx hehe...skrg dh mudah melambak2 org jual kat bangi tu smpi tak tau nak pi beli kat yg mana satu...huhu ::.


.:: sambal udang...nmpk mcm merah menyala plak dlm gbr nie kan ::.

.:: rendang ayam...saya masak from scratch nie...preparation dr kul 5 ptg, lepas tu start 7 mlm bru start merendang smpi kul 9 lebay baru siap...patutlah mak saya malas nak masak rendang leceh rupanye nak buat ::.

.:: kuah lodeh yg serba tak lengkap sbb tempe, tauhu ngan sengkuang takder...so tak berapa nak kick...sbb plan awal tak nak buat...lepas tu tetiba bgn pagi panaskan mknan dok terfikir eman kang nak mkn apa plak sbb semuanye pedas2 belaka...nasiblah ada sket brg2 bley lah dr takder...last2 sket ponx eman tak mkn sbb dia mkn bihun jer...huhu ::.


.:: rendang daging beli jer kat org jual lemang tu...semangkuk besar nie RM10...kira murah gaklah ::.

lepas smyg raya tu makan2 semua and bersiap2 nak pi rumah pak teh mydear plak kat bangi...raya lah kat sana plak since atok and opah mydear ponx ada kat sini so kita lepak lah kat sana...saya tapau semua mknan yg saya masak bwk pi sana plak..sbb lunch plak kat sana ala2 pot luck plak lah kan...since rumah saya nie semua periuk belanga kecik2 so saya masak takder lah byk sgt...tp boleylah semua org nak merasakan...plus saya masak bihun grg sket utk tambah2 mana yg kurang....

budak kecik nie plg seronoklah dia sbb ramai org melayan...saya ponx takderlah nak tengok sgt sbb dia ponx pandai bwk diri...dr depan ke blkg, blkg ke dapur lepas tu pi depan blk...pi dapur pi kejar kucing bertempiaran kucing tu lari terus takut nak masuk rumah kucing tu...hehe last2 nak blk rumah tak smpi 5 minit naik keta dah tido smpi kul 5 lebay tido...punye penat and mengantuk huhu...

.:: model baju melayu ::.

.:: org makan ketupat dia sebuk tgk iphone...lepas tu mkn mihun sepinggan dia sorg jer ::.

.:: ada jer menda yg dia nak buat main hehe ::.

.:: tgk tu siap jengket2 lai kaki ::.

.:: agaknye klu ikan tu boley lari dia ponx lari jugak gaknye ::.

so petang tu semua org terbongkang tido kepenatan dan kekenyang...bangun2 kul 6 semua perut dah lapar...so mydear ajak mkn lah...konon2 nak pi mkn kat mamak dekat rumah nie tp hampeh semua kedai ponx tutup...last2 ke bangi lah kitaorg mkn kat mamak kat warta tu...sekali mamak tebar roti canai cuti daaa mkn jerlah nasi goreng ngan nasi bryani...dah tu jer cerita raya saya...korg2 sure blk kg kan sbb cuti 3 hari...

~~end~~

 
Design with love by Jiji for Zamimie