Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers
Showing posts with label ramadhan. Show all posts
Showing posts with label ramadhan. Show all posts

Thursday, June 18, 2015

Salam Ramadhan & Borak2 Kosong...

salam ramadhan buat semua umat Islam...hari nie 1st day ramadhan...sure lemau, macam saya...dah rasa nak muntah dah nie sbnrnya...hehe tapi ku tahankan jua...harap2 dapat lah bertahan..dah mcm2 perasaan dah nie..

pregnant kali nie perut mmg tak boleh kosong...bila perut kosong mulalah loya melampau2 tu yg selalunya pagi2 datang kerja cari nasi goreng hehe....pagi tadi tgh siap2 nak g keja boleh plak nak termuntah lari2 masuk bilik air....

wpun pregnant ke3 nie kurang sket morning sicknessnya tapi menda2 lain ada lebih sket...contohnya perut cepat berangin, mudah kena pedih hulu hati yg mencucuk2 dan low blood pressure...wpun makan on time and jaga makan tetap juga mudah kena...smlm tak tau waktu lunch silap makan apa gaknya...smpi ke malam perut sebu, pedih hulu hati dan asik sendawa utk legakan...smpi ke waktu nak tido ponx tak lega...selalu mmg saya bantai coke jer nak bagi lega...tapi dah mlm kan, dah nak tido malas nak susahkan mydear suh dia beli coke...huhu

saya tau mmg tak elok tapi dah takder choice...sbb dia bkn loya yang kita boleh hilangkan dengan mkn menda masam2...tapi dia macam ada satu menda tak lepas kat dada...mcm angin tersangkut kat situ...tapi bukan selalu ponx minum...bila dah tak tahan sangat2 baru saya minum...nmpknya nak kena ada stok coke kat rumah supaya senang kot2 dah tengah2 malam tak lega lai kan hehe....

low blood pressure plak rasa mcm teruk sangat bila kena...bila dah kena dia mulalah pening...ada satu hari tu saya try puasa...bila dah petang mmg kepala weng2 sangat...masa drive tu doa jer cepat2 nak sampai rumah...tapi sempat masak kejap utk berbuka, naik atas mandi and berbaring smntra nak tgu waktu berbuka tu...gigih siap berbuka ngan milo ais...dengan harapan bila minum air manis gula tu akan boleh tingkatkan pressure darah...tak eh...tak berkesan ponx, lepas buka loya lagi ada terus naik bilik tutup lampu bagi gelap...dlm 1-2 jam tido ponx tak lega terpaksalah mkn panadol...saya tak suka sbnrnya nak mkn panadol, lagi2 time pregnant...tapi dah tak tahan sangat terpaksa makan juga...tido balik dah dekat kul 11 masa tu...bgn nak turun bawah prepare botol susu dani smpi berpapah dekat tangga sbb kepala sakit...huhu penangan katanya....so hari nie harap2 takder adegan seperti itu...sahur tadi walau tak selera nak mkn...tapi saya makan kurma byk..nasib mydear beli kurma basah yg bertangkai tu...mmg sedaplah mkn...

eman plak baru tahun nie kitarog cubakan dia utk berpuasa...klu tanya eman tau tak puasa tu apa...nnti dgn confident jer dia jawab tau...puasa tu makan banyakkan mama....gelak besar kitaorg...bila saya terangkan puasa tu tak boleh mkn and minum dari pagi smpi dah azan magrib nnti dia akan jwb ooo kak ros suruh eh mama...dah kak ros mana plak nie...pastu tanya kak ros mana..kak ros upin ipin katanya....gelak lagi kitaorg hehe...pastu nnti saya jawab Allah yg suruh, semua org ponx kena puasa bkn sbb kak ros suruh...pastu byk lagi soalan yg ditanya tanda tak paham huhu...takperlah walau dia tak paham lagi maksud sbnr berpuasa...at least dia tau konsep berpuasa tu mcm mana...

sahur pagi nie dia tak bgn ponx, klu kejut bangun mesti akan ada drama swasta pagi buta huhu...tapi kitaorg pesan kat dia nnti kat skool makan time lunch jer...ajar dia berpuasa separuh hari...klu hari cuti senang sket nak ajar...hari skool nie pesan2 gitu jerlah, harap aunties kat skool bley bantu sket2...takper sabtu ahad nie bley ajar lagi...

okelah itu jer...jmpa lagi..

.:: salam ramadhan dari ironman yang dah hilang identiti hehe ::.


Wednesday, August 15, 2012

Iftar @ Atmosphere 360, KL Tower...

eh sapa tu yg pandai2 ckp saya dah cuti raya nie...blm cuti lai...still keja smpi hari jumaat tau...hingga ke titisan terakhir punye baru cuti huhu...smlm bz sket ngan kisah baju raya tak siap...hari tu citer psl baju raya disaster, skrg ada kisah baru lai...baju saya yg sepasang lai tempah kat medan mara tak siap lai...itu esoklah saya citer yer...tak smpt dah nak citer ari nie...hangin membara...

ini kisah buka puasa saya ahad lepas...dah minggu terakhir ramadhan nie mmg dah malas nak masak nie...dari ahad ari tu smpi ke hari nie cuma smlm jer saya masak...hari isnin buka kat summer palace marriot and ari nie bakal berbuka puasa at saba' cyberjaya...

nak citer apa ek pasal kat sini takder menda nak citer sgt...tp yg penting view adalah sgt best tau...mkn kat tingkat tertinggi mmg sayup2...sbbkn yg berpusing2 tu dah full booked kita still mkn kat tingkat atas cuma dia tak berpusing jerlah...huhu buffet RM99++ seorang...

citer psl mknan plak, takderlah byk pilihan sgt tp mknan dia best...lauk2 ponx best...mcm ayam kalio sedap...sambal udang petai ponx sedap sbb udang tu rangup jer...nasi bryani best kot sbb eman mkn punyelah byk...huhu saya takder amik gbr byk2 ponx sbb malas lah lately nie nak snap gbr kat meja buffet apasal tah...yg byk gbr kitaorg jerlah...so ini ada beberapa yg nak dikongsi jerlah...so sbb gbr byk susunan tak teratur yer harap maklum...
















Thursday, August 9, 2012

18 & 19 Ramadhan 1433H...

sbbkan semalam tak share hari nielah kita share yer...takderlah hari2 plak korg tgk gbr mknan huhu...kejap jer dah 20 ramadhan hari nie...tinggal 9 hari jer lai utk kita meninggalkan bulan ramadhan...cepat jer masa berlalu meninggalkan kitakan...


18 Ramadhan 1433H


so yg nie menu berbuka saya 18 ramadhan...asik teringat2 nasi ambang ari tu, so nak cuba buat lah supaya puas hati mkn...huhu mula2 fikir nak beli jer kat hentian sebelah tu...tp bila fikir balik tak cukup klu nak beli 2 jer, kena beli 3 sbb eman ponx nak mkn, itu takperlah tp bila kenangkan portion yg kecik and harganye RM5 sebungkus terus saya putus selera nak beli...kita buat jerlah jadi ker tak belakang kira...


sbnrnye nasi ambang nie cara mkn adalah didalam dulang...mkn ramai2 dlm satu dulang...letak nasi utk portion 4 org lepas tu letak lauk kat tgh2...selalu gaulkan semua tu lepas tu mkn...dlm satu hidang tu ada ayam, sayur, serunding kelapa, mee grg, sayur and ikan masin bulu ayam...ayam selalu derang wat masak kicap atau masak ungkep...klu sayur plak atr sayur kacang atau sambal grg...mee plak mee grg bodo2 jerlah letak cili and kicap....lauk yg plg penting dan klu takder tak jadi nasi ambang adalah serunding kelapa...letak byk2 mmg sedap...

tp serunding kelapa tu bkn saya buatlah, saya panaskan jer...frozen punye...tima kaseh pd my sis bg dulu...lama dah saya simpan sbb tak tau nak wat per...so bila dah teringat bley lah guna...klu buat sdri bley lah letak byk2...eman ponx suka...asik suh saya refill jer dlm pinggan dia...


19 Ramadhan 1433H


ini menu semalam plak...mydear request lai nasi lemak...setakat saya masak bln pose nie nasi lemak adalah masakan ulangan...yg lain2 menu blm pernah masak kali kedua...huhu msk nasi lemak adalah plg senang sekali saya rasa...cuma nak tgu tumis sambal tu jer lama sket...huhu nasi lemak mkn ngan telur grg mmg sedap rasa mcm mkn breakfast pagi2 plak...mydear punye suka smpi ke sahur ponx dia mkn nasi lemak...

bkn stkt telur grg jer saya buat ayam grg tepung...tp yg jenis kecik2...slice dada ayam nipis2 rendam ngan susu hehe sbnrnye rendam ngan buttermilk, malas nak buat so susu ponx bley lah...toaskan celup telur and celup tepung grg...siap dah...

itu jerlah menunye...hari nie tak terfikir nak masak apa lai nie...bila dah hujung2 puasa semangat mkn2 nie dah kurang dah...mkn apa yg ada ponx tak kisah...tp penat gak hari2 nak kena fikir nak masak apa...letih otak sbb klu masak ikut tekak sdri mmg takder masalah, nak fikirkan selera org lain tu yg jadi masalah sket...hehe


Tuesday, August 7, 2012

17 Ramadhan 1433H...


kembali dah mood update mknan iftar huhu....biasalah mood kdg2 ada kdg2 takder...so bila mydear buka kat umah balik semangatlah blk nak masak2 and hidang semua...lepas tu snap2 lah sblm waktu berbuka...klu sempat cantik lah gbr mcm kat atas...klu tak sempat merasalah gbr gegar2 and kelabu asap dari mr ipong...

so smlm adalah hari plg rilex utk saya spjg ramdhan nie...kul 6.25 baru turun dapur mulakan operasi...dalam 7.10 dah siap dah semua mknan kat atas nie...hebat tak saya? huhu mknan takder satu ponx yg saya beli sbb semua mknan diimport dari kg...kan blk kg weekend ari tu...so scra kbtlan hari ahad kat kg saya ada buat khatam al-quran so derang mmg kt kwsn ledang tu spjg ramdhan akan bergilir2 buat majlis nie...so mmg akan ada acara mkn besar2 cam nie...abah saya ketua chef hari tu, merasalah mydear bryani abah saya...sbb dia mmg suka bryani...

mknan semua sumbangan mak and abah saya...smlm tinggal panaskan jer...roti jala tu saya yg menjala kat kg ari tu ngan mak, ada byk buatnye so tapaulah bwk blk...simpan dlm freezer nak mkn kukus  jer blk...murtabak ponx sama panaskan jer...agar2 plak adik saya bg sebekas ari tu, byk dia bg still bley mkn lai so mkn lah jgn membazir...sedap ponx sedap...nyum2 air tebu ponx sumbangan mereka mak and abah huhu....

yang betul2 saya buat chinese tea jer...kui2 yg lain panaskan jer senang...huhu klu tgk dlm freezer saya ada 2 jenis lai lauk sejuk beku...rasa2 dah buntu nak masak nnti saya panaskan jerlah..hehe insya-allah still sedap lai kot... :)

Tuesday, July 31, 2012

11 Ramadhan 1433H...


update laju2 and simple2 jer ari nie sbb bz sket ari nie...ni menu berbuka smlm...laju2 masak sbb smlm jln jem bebenor, smpi umah kul 6..kelam kabut masak...masak ponx simple2 jer...grg2, tumis2, campak2 dah siap dah...nak amik gbr ayam sambal hijau tu elok2 ponx tak smpt...sedap tau, selalu kita guna cili merah, yg nie cili hijau campur cili padi hijau and tomato...nnti next time saya buat lai saya amik gbr elok2...mesti akan buat punye sbb mydear suka...

kuih karipap beli jer...rupa mmg buruk, rasa sedap...huhu burger malaysia tu dari lebihan donut ari tu, buat sambal and sumbatkan jer...tp nak bgtau doh donut lembut tu tak sesuai buat burger malaysia tau...sbb dia lembut sgt, kita nak belah dua ponx susah...saya guna gunting jer....

Monday, July 30, 2012

Day 7 & 9 Ramadhan 1433H....

weekend punyer kita gabungkan lah yer...pose2 nie jadi malas plak nak update entry...tp takut ada yg tertunggu2 plak...huhu so meh kita share2 and kongsi idea buka pose yg ringkas dan mudah...ada lai 20 hari nak sharekan cam nie hehe...harap korg tak muak tgk...


untuk hari jumaat ari tu ker kan saya plan nak masak nasi ayam...tp harap maklumlah hari jumaat jem sungguh2 lah...saya smpi2 rumah siap amik eman semua dah kul 6 dah...mana lah sempat nak defrost ayam lai, nak perap ayam lai...sempat mgkn sempat tapi mesti nasi ayam saya tak sedap nnti...so menu ponx bertukar...

ayam grg tepung senang jer celup telur, lepas tu celup tepung and grg...tepung grg nie saya beli kat kg, kat kedai bakery, sedap jugaklah, rasa ala2 cam kfc...hehe yg nie saya grg isi ayam jer...tulang2 dia semua saya buang siap2 and simpan utk wat stok sup...memudahkan mydear and eman nak mkn...terus jer derang kunyah...lagi2 lah eman, dia mmg suka aym grg tepung...tp part2 tepung lebay yg dia suka...sbb tu saya potong kecik2...

yg lain sempat masak mapo tofu..rasa dah byk kali dah saya buat nie.. senang ponx senang nk masak...tapi saya biasa guna isi ayam cincang...klu guna udang kering tumbuk lai sedap...tp sbb kat umah mmg takder stok udang kering tu yg selalu saya gunakan isi ayam...klu guna udang basah ponx boley juga...kalau korg nak resepi klik sini yer : Mapo Tofu...

lain2 tu cam biasalah bayam tumis air, roti canai segera beli jenama kawan tu siap ada kuah dhal lai...senang balik panaskan jer...sedap ponx sedap, cuma sedikit tebal...klu dpt nipis lai sket lagi sedap...yg ni saya masak dua kali sbb mydear and eman suka mkn roti canai garing...dah masak 1st time tepuk2 mcm mamak buat tu and masak lai...rangup bederai rotinye...


hari ke 8 kitaorg berbuka kat luar...my PIL dapat jemputan berbuka puasa kat Intan Bkt Kiara..as usual tiap2 thn dpt jemputan dr kawan dia...and as usual kitaorg tiap2 thn ponx mengekor...hehe kali nie dia buat kat Intan...selalu buat kat club golf...


masuk hari ke 9, smlm lah kiranye nie...tercapai juga hajat nak masak nasi ayam...so masa bykkan sbb tak keluar mana2...eh keluar nak pi amik baju raya, tpi kedai tu tutup...tah bila nak amiknye...klu weekdays mydear pi smyg tarawikh blk dh kul brp dah, kedai ponx tutup..

so saya ada beli  brg utk buat donut, ada jumpa resepi donut dari blog kak siti delima so try lah buat...resepi ponx mudah jer campur semua and uli...tak yah nak tgu naik2 bagai bley terus grg...hasil dia sedap jer...donut tu lembut jer...nnti saya bg resepi kemudian2 ek...byk gak dapat saya siap bg adik saya lai, lepas tu saya froze kan utk buat burger malaysia plak...

nasi ayam cam biasalah sedap...hehe pujilah diri sdri...nasi tu saya guna resepi kak nani rostam...cam biaslaah tumis2 tu saya mmg selalu buat...cuma saya tgk kak nani letak susu full cream, tp sbb yg ada susu cair jer kat umah saya gunalh, letak sket jer dlm 2-3 sudu, nasi nnti jadi cam berlemak sket...bely cuba lai next time....hehe

bubur lambuk bkn saya masak tp rezeki jiran sebelah yg bagi...dia mmg tiap2 tahun bg bubur lambuk kg. baru...alhdmulilah rezeki, sbb skrg nie agak susah gak nak dpt bubur lambuk free nie...klu rasa nak mkn kenalah beli kat PARAM hehe...

setakat 9 hari berpuasa takder pecah rekod lai pi PARAM nie...berbuka kat luar sekali jerlah...yg lain semua kat rumah termasuk berbuka di rumah PIL...nak tgk berapa lama kitaorg bley pecahkan rekod tak pi PARAM.. :) 

Friday, July 27, 2012

Ramadhan 1433H ~ Day 6...


asalamualikum...hehe masuk kena bg salam lah kan...hari nie lmbt tu update blog, maaflah sbb ada dating ngan Ustaz Asyraf Imam Muda hehe...langsung ler dah jadi malas...tapi mengenangkan dah tonggang tonggek amik gbr smlm update lah juga kot2 ada org ari nie tak tau lai nak buka apa, dok masih lai google sana sini cari menu berbuka...

ini mknan kami smlm, seperti yg tertera diatas...kuih cam biasa beli kat hentian sebelah yer bkn R&R saya silap...hentian sebelah serdang pi beli kuih jer...beli 5 biji - RM2 ja...wpun kuih tak menawan kalbu tapi sedap jer saya suka...hehe air ponx tak buat smlm, beli siap yg pki curah jer...tinggal letak ais jer, selesai...

menu biasa jer sadin ngan telur dadar serta sayur...mcm mknan kita hari2 tu, takder special sgt...tp kalau time bln pose sedap jer mkn mcm nie...saya yg tak pernah berbuka mkn nasi tambah, smlm mkn nasi bertambah...hehe 

smlm buat pertama kali saya buat sardin paling sedap...serius dlm masak menda yg lain pndi, masak sadin adalah plg tak bley blah sekali saya buat...selalu tak sedap...kdg2 tgk org buat sadin bodo2 tumis bwg and cili padi ponx sedap dah...yg nie saya siap bertumbuk, bertumis bagai tetap gak tak sedap...so smlm saya berjaya buat resepi yg sedap sgt [pada saya lah]...

kuay teow grg plak saya grg bodoh juga mcm style bihun tapi kali nie saya pecahkan telur dulu baru masukkan kuay teow serta letak kicap lebay...style cina grg kuay teow...kuay teow plak saya pki yg style kering punye...halus lah dari yg kita beli basah tu...lai ponx klu yg kering nie lebay berkhasiat sbb tak byk minyak...klu yg basah tu cerr korg basuh 3-4 kali tetap juga berminyak2 airnye...lai ponx kuay teow basah kat kl nie tak sesedap yg jual kat kg saya...kl punye style yg nipis2 lepas tu ada bau sket...so klu yg kering senang sket time nak masak kita rebus 4-5 minit dlm air mendidih...toaskan lepas tu dah bley masak...

yg nasi eman tu special utk eman...takkan dia mkn sambal sadin plak mengelupur mamat tu...so saya grgkan dia ayam grg tepung yg saya buat sdri from scratch, celup telur, celup tepung terus grg...lepas tu letak kuah sayur kat nasi letak kicap sket suap dia mkn...laju jer mkn smpi tmbhlah...

so hari nie dah tau dah nk masak apa...klu takder idea jomlah join saya punye menu...ari nie nak msk nasi ayam jer...dari ari tu rasa nak mkn nasi ayam so hari nie itulah mknan kami...weekend cam dah plan nak msk apa, tp nak reward diri sdri juga sehari berbuka kat luar kot...tgklah keadaan camner...korg dah fikir ke menu berbuka hari nie?

Thursday, July 26, 2012

Ramadhan 1433H ~ Day 5...


smlm menu berbuka kami sempoi jer...bihun grg sempoi tu mmg betul2 sempoi saya masak...klu bahasa kasarnye bihun grg bodoh, mean takder apa2, kosong...masak ponx senang nie tumis bwg putih, letak ayam, curah sos cili, sos tomato, sos tiram and garam, letak air sket dah mendidih masuk bihun...kacaulah smpi masak...dah nak masak tabur dengan daun sup dan daun bwg....selalu saya dadarkan telur and racik halus tabur atas dia...tp smlm malas plak hehe...bodoh2 mcm tu eman mkn 3 mangkuk tew...hehe

yg lain2 lauk biasa jerlah sup ayam and sayur campur...bila dah mkn takder pedas tak sedap plak...last2 curah jer kicap baru bertambah sedap mkn...mydear lai best mkn letak sos...hehe mgkn tawar sket sup saya tu...patut saya buat smbl ikan bilis mcm smlm ari tu baru bertambah selera mknkan...

separuh jln mkn perut saya mencucuk2 gara2 minum air ais terlebay lah nie...dahaga punyer psl minum air smpi 3 gelas sblm mkn...luper lah tew buka puasa hari pertama dulu...nasib bkn minum air bersusu...last2 nasi dua senduk saya hanya luak sesenduk jer...yg selebih habuan tong sampah, syg tp dah tak leh masuk dah...udah terbongkok2 menahan sakit mcm maner nak mkn...last2 sblm tido saya ratah jer sayur tu...sbb risau lapar melampau...sahur plak dengan balance jempu2 bilis tu jer...takder masalah bg saya...

yg takder dlm gbr adalah buah2an...smlm balik singgah R&R lagi beli buah plak kali nie...stok betik kat umah dah habis beli lah lai...feveret betik nie kat umah, saya beli sekali ngan pisang...mahal gak lah RM11 utk dua buah tu...berat 1kg sorg...tp takperlah buah segar and nak mkn punye psl byr jerlahkan...wpun rasanye bley dpt lai murah kat tempat lain....owh tak lupa juga cherry manis saya...skrg cherry dah turun harga, paket yg selalu saya beli tu skrg RM10 jer...dr 20, ke belas2 skrg dah RM10 dah...dh nk abis musim lah tu...hehe

bln pose elok lebaykan sket mkn buah...air ponx kurang kita minum kan, mkn ponx tak menentu dgn minyaknye, dgn pedasnye, dgn lebay karbonye elok lah mkn buah...selalu saya mkn waktu sahur lagi byk dari berbuka...selain kaya ngan serat, klu cth cam pisang bley tambah tenagakan...byk lai lah khasiatnye...kenalah google sdri eh...hehe

hari nie takder plan lai nak masak apa...tgh nak belek blog kawan2 nie nak amik idea sket...tadi tgk kat blog jujue dia masak tomyam cam best gaak...tp cam byk bahan takder kat umah nie..mls plak nak singgah kedai runcit beli...sadin ponx sedapkan dipadankan dengan telur dadar best tuh, sayur kailan hari tu ada separuh lai boleh lah kot...huhu 

Wednesday, July 25, 2012

Ramadhan 1433H ~ Day 4....

 .:: ayam masak halia, brokoli, sambal grg tempe n ikan bilis dan kuih-muih ::.

dah petang sket baru sempat nak buat entry pasal mknan berbuka...nasiblah dari letak awal2 pagikan baiklah letak petang2...sure korang skrg tgh fikir2 apa nak masakkan....bg saya bln2 ramadhan nie berbuka tak perlu fancy2 dan byk2 makananye, yg penting setiap kali berbuka mknan adalah berbeza...barulah habis mknan, takder pembaziran disitu...

so smlm mcm saya ckp terasa nak mkn sup tulangkan...balik keja singgah lah R&R serdang tu...tp nan hado dah jual...pakcik yg jual sup and lempeng kelapa tu baru meninggal jumaat lepas...anak dia ada menyambung jual lempeng, tp tak tau yg mana satu kedainye...sbb R&R tu baru buat reno...bila tanya kedai2 yg ada potensi derang ckp takder plak jual sup tulang...takperlah takder rezeki nak wat camner...tapi rezeki si penjual kuih saya beli 6 ketul kuih dia...alhamdulilah sedap kuih tu, lagi2 pulut panggang...bley beli lagi next time...

smpi kat area rumah baru teringat ada pasar mlm, terus ke pasar mlm...gigih nak cari tulang buat sup...dah rupa mengidam dah...mmg mengidam ponx, baby tekak yg mengidam...hehe tulang mmg ada tapi part2 tongkol besar2, tak maulah saya...saya nak cari tulang rusuk buat sup baru sedap...takperlah nnti blk kg request kat abah suh beli, nnti masak...nyum2

so bila dah takder sup tulang kita masak lah...mydear request menu 4...mcm saya citer smlm tu saya bg 4 pilihan menu kat mydear...so menu 4 adalah daging masak kicap and brokoli grg bersama shitake mushroom....sekali dah defrost daging tgk2 daging tu semua bhgn lemak2 liat and urat2...mydear mmg tak mkn daging yg mcm nie...saya lupa nak label pack daging tu...terus ubah fikiran, defrost ayam plak buat ayam masak halia...


utk saya plak ikan steam limau...1st time cuba masak and mkn, sedap rupanye...patulah org suka mkn...tp timing masa tak betul bajet mcm sekejap jer masak...sekali dah berbuka baru masak daaa...hehe takperlah sbb masuk jer waktu bkn mkn nasi terus, mkn kudap2an dulu...cuma bley improve lai resepinye...sbb terlebay masin sbb byk sgt letak kicap sotong...dah letak kicap cair, letak kicap sotong lai...patut letak either one jer tak perlu letak smpi dua2...

selalu org buat ikan steam guna ikan kerapu atau ikan siakap, ini style thailand lah...klu style cina mcm2 ikan dia letak...masa saya beli ikan tu mmg saya dh plan nak buat masak steam....so masa amik tak fikir pjg sekali smlm nak masak tgk label ikan kurau bkn ikan kerapu...hehe dok fikir bley ke ikan kurau masak steam...klu masak kari or asam pedas sedaplah...takper kita cuba...and hasil dia sedap sangat...owh tetiba rasa nak mkn lai, kena cari ikan lai utk masak...takper2 next week plak... 

oke dah tu jer nak bebel2...esok saya share ngan korang resepi ikan steam tu eh...mlm nie bley pi cari ikan...hehe esok bley masak...senang jer resepi...jgn risau resepi dari saya semua yg mudah, ringkas dan sedap...nyum2 ari nie nak masak apa ek...dlm fikiran ada 2 menu tp tak taulah smbil2 drive kang berubah fikiran...bak kata mydear tgk mood... :)

Tuesday, July 24, 2012

Ramadhan 1433 ~ Day 3...


share ngan korang menu semalam...semuanye homemade takder beli kat param..time tgh rajin and semangat bekobar2 nie baik ikutkan jer...dah smpi time malas sok tak beli di param, buka kat luar lah kan...smlm dah siap2 msg mydear bg dia 4 pilihan menu...so dia kena pilih nak mana satu and he pick menu 1...so menu satu adalah sperti tertebar diatas...kari ayam, telur dadar and kailan grg...

balik smpi umah, kuarkan barang and solat dulu...kul 6 tepat baru turun bwh and start masak...kita mulakan yg perlu dimulakan dulu rebus air longan with red dates...sambil2 tu sediakan bahan2 utk masak kari...bila kari dah masak, kita grg telur dadar lah plak baru grg sayur...tgk jam dah kul 6.45 dah bley start masak nasi...saya jenis suka masak nasi last sekali sbb nak biar nasi tu panas2 fresh masa mkn...ada org masak nasi dulu baru masak laukkan...

kuih muih takder ponx sbb mydear request nak mkn nugget...takmo kenyang2 sangat sbb nnti nak pi terawih tak larat plakkan....sekali my SIL balik keja hamik byk tul dia borong kuih...kesian terkulat2 dia nak abiskan...saya tgh dlm proses kurangkan mkn so kuih-muih tak berapa nak pndg...last2 masa sahur tadi kuih2 tu semua dah basi...kesian sbb sayang nak buangkan tp dah basi terpaksalah buang...padahal kuih karipap and pau sambal tu....

so skrg dah tghari nie dah bley dah fikir nak masak apa utk berbuka nnti...rasa mcm nak mkn sup tulang, nak kena singgah rnr serdang balik nnti tapau sup tulang [harap2 ada]...kuih-muih kena tanya mydear lah nak mkn apa...tapi tadi tgk rancgan masak2 kat tv2 tadi dia buat bubur sumsum...mcm sedap jer and senang bley try kot...huhu 


Monday, September 5, 2011

Hari-Hari Terakhir Ramadhan...

rasanye hari2 terakhir ramadhan  tu semua org dh start angkat kaki blk kg...tp saya tak blk ponx lai sebab ahad nak kena siapkan sebiji kek yg member saya order...nasib dok area sama BSP juga so tak pyhlah nak redah2 jem and panas terikkan...tima kaseh yer kak wan order kek ngan saya...harap kak wan puas hati..hehe

so bila dah sebuk nak blk kg...rumah dah tentulah kena berkemas, lepas tu dapur plak dah tentu nak kena sental licin micin kan so periuk ponx dah gantung...huhu kes malas nak masak dh..sahur ponx mkn oat jer...hebat2 syabas utk mydear sbb sblm nie dia asik nak mkn nasi jer sahur so dia bley bertahan berpuasa ngan oat jer kira hebatlah...

so jumaat tu turn saya lah banjer mydear asik dia jer banjer saya mkn kan...so klu pilihan saya yg murah2 jerlah hehe...jenuh fikir nak mkn apa...tak nak mkn jauh2 area dekat2 umah jer...pas tu dlm kepala otak dok terbayang lamb akdah jer so terus col saba' cyberjaya...jenuh call berkali2 asik engage...klu tak engage takder org angkat...msg2 ngan mydear ckp klu saba' full kita mkn kat haji tapah jerlah huhu...tp nasib boley booked lai wpun waktu dah kul 4 ptg...


kat saba' nie tiap2 bulan ramadhan dia buat buffet ramadhan nasi arab..mknlah smpi muntah kekenyangan hehe...harga RM40 nett seorg..budak plak 6 thn ke atas RM20 dan 6 thn ke bawah free jer...tp mkn mmg muak giler yerlah klu sapa2 penah mkn nasi arab sure tau kan camner kenyangnye klu mkn...kitaorg amik 3 pinggan jer nasi sepinggan, lauk sepinggan yg sepinggan lai mknan campur2 dh tu jer sbb mmg tak larat nak abiskan tuh hehe...lepak ponx tak lama kul 8 dh blk rumah dh hehe...yerlah mana lalu nak mkn berulang2 mcm tu sekali...

.:: wajah2 kesygn kami ::.

mlm esoknye sabtu mlm mydear banjer plak...kli nie dia bwk saya mkn kat cyberview lodge...1st time saya pegi and mkn kat sini...cantik betul tempat dia...dari luar nmpk cam biasa jer bila dh masuk melepasi lobby tu rasa tenang jer mengadap pool ngan pokok2 tu semua....siap kitaorg rilex2 smntra nak tgu waktu berbuka...hehe


 .:: masing2 dah melaram baju raya, beg raya and kasut raya huhu ::.


mmg serius saya dh gantung periuk kuali sbb mlm last kat kl, ahad mlm tu kitaorg berbuka kat haji tapah jer...kedai mamak dekat umah huhu...siang tu dh penat mengemas rumah, mengemas baju...sebab esoknye pagi2 lepas sahur nak blk kg dh...so apa2 kena settle kan ahad juga....

oke dah tu jer nnti sambung citer sebelum raya plak...raya tahun nie saya mmg mls giler nak kuarkan kamera sbb gbr kamera saya cam dh kureng sket so smngt nak snap pic ponx takder...pdhal byk menda yg nak diceritakan...

~~end~~


Friday, September 11, 2009

Lagi Bekas Cantiq...

wah suka2 jer sbb dpt lai bekas cantik..hehe

smngt nie bila tgk mydear bwk turun dr opis dia..huhu


~dua bekas yg mydear dpt~

isi dlm biasa jerlah cuma bekas jer yg menarik hati...


~kotak nie yg paling saya suka~


~isi dalam dia ada kuih..kuih yg tgh tu rasanye coklat chip kot...tp kelihatan amat menyelerakan sbb dia letak byk kacang..rasanye mcm almond...~



~ini bekas yg kedua nmpk biasa jer~



~tpi isi dlm adalah mabeles...kurma inti almond ngan walnut...sedap tul..~

apa2 ponc terima kasih utk pemberi..thn depan leh bg lai..huhu

~~end~~

 
Design with love by Jiji for Zamimie