Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, May 15, 2013

Tauhu Bunga...


mak buyung datang lagi dengan makanannya...dah dekat 1 bln tak update blog tetiba nak update tunjuk gbr mknan jer plakkan...huhu nak wat camner nafsu mkn menguasai segala-galanye...ngeh2 hari2 tengok blog, tengok jerlah...idea mmg ada tp nak mengarang tu jadi malas...so sbbkan hari nie kesian tgk blog yg tak berupdate nie so kita cubalah update yer....kot entry nie sebagai pembakar semangat...semangat sgt sbb esok smpi ujung minggu nak pi bercuti2...haruslah semangatkan...

so sbbkan seru memasak dah ada sekarang nie...so apa jer yg tetiba termengidam tu klu senang nak buat kita buatlah...tauhu bunga nie 1st time buat...selalunya saya buat tauhu poket jer...rasanye tauhu poket nie saya tak pernah blogkan lai ponx...nntilah next time klu saya buat saya share kat sini...so kali nie terasa nak mkn tauhu bunga plak...so google2 sket tengok cara and bahan, beli barang, ketung kentang kat dapur dah siap...mkn cicah sos cili, sedap and mengenyangkan...lai ponx saya suka mkn tauhu, goreng bodoh cicah ngan kicap ngan sos cili ponx dah bley layan dah....so meh tengok kat bawah nie resepi tauhu bunga version mieoney kitchen...

Tauhu Bunga

Bahan-bahan
15 ketul tauhu pok
1 ketul tauhu lembut
1 tiub tauhu jepun
ayam
udang
1 biji telur
carrot (cincang halus)
daun sup
garam
lada sulah

Cara-cara

  1. potong bhgn atas tauhu pok, dan terbalikkan yg dalam ke luar...buang lebihan isi tauhu supaya tauhu bunga kita cantik rupa parasnya...
  2. ayam dan udang cincang halus...saya blend jer guna blander kering smpi jadi paste mcm buat fishball tu...masa nak blend tu campurkan ngan seulas kecil bwg putih supaya bau jadi sedap nnti...klu tak letak ponx takper..
  3. campurkan lebihan isi tauhu pok, tauhu lembut, tauhu jepun, isi udang dan ayam, carrot dan daun sup bersama garam dan lada sulah...gaul rata dan hancurkan sekali tauhu2 tu semua waktu gaul..
  4. last sekali pukul telur dan campurkan kedalam adunan tauhu tadi..biarkan sebentar dlm 10-15 minit baru sumbatkan dalam tauhu pok tadi...klu adunan korang tak cukup melekat isi akan berterabur keluar masa menggoreng. so make sure sblm sumbat, adunan tadi bley dikepal jadi mcm bebola...itu maknanya dah cukup melekatlah tu...bleylah di sumbat ke dalam tauhu pok.. 
  5. grg dalam minyak yg banyak, dimulakan dengan bhgn bunga diterbalikan kebawah...goreng smpi keperangan dan angkat..

resepi nie saya buat style sayalah as usual...sukatan saya dan cara saya...klu korg buat tak nak letak tauhu ponx boley, so kenalah banyakkan isi udang dan ayam...klu tak nak guna udang ponx boleh, ikut pada selera masing2...tp make sure adunan tu melekat sblm sumbat ke dalam tauhu pok...nak tambah cili potong, cendawan, batang celery ponx boleh...masak nie kena kreatif sket...style saya takderlah ikut resepi sungguh2 melainkan klu buat kek lah...kena ikut sukatan dia semua...klu tak, tak menjadi keknya...

oke harap korang pahamlah cara pembuatannya yer...next time kalau saya buat lagi and terajin saya try snap gbr step by step yer...klu rajin...huhu

0 comments:

 
Design with love by Jiji for Zamimie