Tuesday, May 21, 2013

Kerana Cik Ti...

korang tau tak cik ti tu apa...petua org kat kg2 tak bley panggil nama penuh...sbb nnti dia akan datang reramai kat umah kita...petua org tua2 lah...tp saya selamber jer panggil nama dia...cik ti aka tikus ler apa lai...selama nie nmpk dlm tempat sampah jer najis dia...tp pemergian kami bercuti selama 4 hari tu dia dah menginap di rumah kamilah kan...

ahad petang tu masa saya nak masak kat dapur tengah prepare kuarkan barang2 nak masak...sekali masa nak amik pisau kat sudut yg tersorok saya terkejut sbb cik ti tu kuar dari tempat persembunyian dia...terkejut lah kejap saya...tak panggil ponx mydear sbb takut dia pukul bg mati cik ti tu risau plak saya sbb kan saya tgk preggy skrg nie...so saya tgk jer arah mana dia kuar...

bila alihkan barang2 kat situ byk plak peninggalan najis dia...ha amik lah lepas tu segala barang atas kabinet tu semua saya buang...yg saya pki semua saya basuh bersih2 dan rendam and siram dengan air panas....atas kabinet dinding dan semua yg tak digunakan utk memasak dan makan saya lap dengan dettol...risaulah kan sbb tikus nie kan pemvawa penyakit...yg plg takut tu yg kencing tikus tu...

nasiblah segala mknan mcm kicap and segala mak nenek sos saya letak dlm peti ais...brg mknan plak saya simpan dlm tuppaware dan letak dalam kabinet...yg tak sempat saya simpan tu mmg saya buang terus jer wpun saya tak guna langsung lai...

saya selongkar pulak dalam kabinet kot ada kesan dlm tu...tapi takder apa2 kesan yg mencurigakan sbbnya almari kabinet semua tertutup rapat mmg takder space dia nak masuk...stkt lipas boleh lah menyelinap....so saya suspek dia berkeliaran kat luar2 tu jer...lepas tu sambil masak saya dok baca Bismillahi Tawakal to al Allah, Wa La Hawla Wa La Quwwata Illa Billah...

so bila dah tau dari mana arah dia masuk mmg tingkap atas tu saya tutup lah...biarlah takder pengudaraan janji selamat...risaulah kan skrg nie mcm2 jenis penyakit yg datang...harap2 keluarga kami dilindungi oleh-Nya...amin

3 comments:

Yatie said...

gelinya dgn tikus...nak nak yg sebesar kucing. hari tu nampak kat tepi jalan...Mimie cuba cari ubat halau tikus tp bukan yg beracun la

mieoney said...

alamak yatie ada ker besar mcm kucing, seram lah plak...yg kat umah nie kecik jer...erm nak kena cari lah nmpknya penghalau tikus nie..risau lah plak jadinya...

juelee said...

rumah sy pun byk cik T ni tp bermusim lak.. skang xde ntah mn lari tp dulu byk...

 
Design with love by Jiji for Zamimie