Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, September 18, 2013

Keperluan Mama dan Baby...

dari sehari ke sehari nak update pasal menda nie...punye lah malas...smpi kawan saya dah nak terberanak dah saya tak buat2 lai entry nie...kui2 biasalah malas menguasai segala2nya...lai ponx dok siapkan kerja2 yg ada nie sbb risau nnti tinggalkan beban kat org plak time cuti bersalin nnti...itu tanggungjwb kan nak taknak kita wajib sempurnakan...kerjakan ibadah juga... :)



ini check list saya...old school yer tulis tangan jer...org lain dengan excel lah dengan segala mcm application tapi saya lebay selesa begini...wpun tulisan tak cantik janji puas hati...kui2 kehulur kehilir planner nie saya bwk...so far semua keperluan penting dah lengkap...rasanya semua org ponx pentingkan keperluan babykan...lagi2 utk 1st baby...so bg saya yg dah 2nd baby nie byk menda yg saya dah slash dari list saya...


benda yg takder masa 1st baby dah ada masa 2nd baby...masa 1st baby dulu takderlah survey2 sgt nak beli...so masa dlm pantang suh mydear belikan dia plak tak tau...so pinjam jer mysis punye...pki avent manual, best mmg best, susu ponx byk...tp letih kot nak mengepam...huhu so sekrg nie kita amik medela swing ajork..

lupa nak snap lai satu gbr...nipple cracked cream penting ooo....dulu2 masa eman takder beli ponx so amik ko tak pndi nak menyusukan lai, luka2 nipple...berkerut2 dahi menyusukan eman...so kali nie dah pandai beli dah siap2 masa beli breast pump ari tu...amik medela purelan 100...sama jer kot dengan yg lain2 tak pernah nak survey mana satu yg okey, mana satu yg tak oke...tp byk jer jenama ada jual...cocoa butter, pureen yg nie jenis senang cari...klu yg organik bley beli online byk juga...semua dihujung jarikan....

botol susu plak kita teruskan legacy dr apa yg abg eman dah mulakkan huhu pki botol MAM...sbb cek2 balik ada 2 botol yg tak digunakan lai, lepas tu ada lai botol yg bru pki kejap jer...so kita beli puting ngan valve baru ganti yg lama..tambah gaklah 1 botol sian kan baby asik pki abg eman punye jer dia nak baru juga huhu...

skrg nie tinggal nak beli milk storage jer...mgkn nak beli yg storage yg kecik2 dulu and beli satu kotak linear yg masuk 5oz...so kemudian2 tambah lah kan....tak perlu berpukal2 nak beli sbb skrg nie semua dihujung jari online jer...janji ada duit dlm bank rimau serta bank2 lain...hehe 


kelengkapan baby dua menda nie jer yg saya guna...plus minyak yuyi yg takder dalam gbr...pengalaman dulu2 beli yg 1 set tu siap ngan lotion bagai tak pki...beli bedak berkoyan2 tak guna juga...so kita beli apa yg betul2 perlu jer...beli yg 2 in 1 senang... nak lai selamat ambik yg organik atau soft protection lebay sketlah...bedak plak kali nie mmg takder saya guna liquid talc...mcm lotion bau bedak...mysis yg suggest nie...lai ponx pki bedak2 debu nie tk elok tuk baby....so jimat space klu mcm nie....


ini penting sbb baby cepat jer kuarkn kuku panjang....abg eman punye tinggal gunting ngan pengasah tu jer...sepit kuku dah terbarai dah...dah kecik benar sepit kuku tu, yg mengendalikan plak jari besar2...tp sbnrnye pki gunting lai senang...cuma utk kuku kaki pki sepit kuku...utk jari saya guna gunting yg disediakan tu...rasa lebay yakin...

 

baby wipes utk time projek kecil2an baby...klu poo poo bersepai mmg pi cuci jer kat sinki...klu stkt sket2 tu saya guna wipes jer....boleh gak utk lap menda2 lain...huhu


ini jerlah baju2 baby yg dah dicuci utk kegunaan dari lahir smpi ke 3-4 bln...lepas dari tu kita basuh plak yg lain...gara2 malas nak mendobi byk2 nak pki lmbt lai....lagi ponx takder space nak simpan lai sbb almari baby tak beli lai...so kita basuh sekadar yg perlu jer...

klu mcm kapas2 cuci atau cotton ball utk cuci tali pusat baby tu tak perlu bg saya...sbb masa eman dulu hospital bg alcohol swab jer...klu korg tak dapat dr spital bley beli dekat farmasi rasanye...pki nie lai senang...koyak, selet2 dan buang...huhu 

kat bawah plak keperluan mama plak yg baru beli lah...yg lama2 takderlah nak snap...cuci ponx belum lai hehe...mcm sweater, bengkung...kain batik ponx cuci dah...sbb bkn pkian harian kan kain batik so tersimpan lama....so kita humbankan jerlah dlm mesin and cuci...


selipar penting nie...klu boleh cari yg jenis bertutup depan...tujuan pki selipar nie sbb taknak tapak kaki sejuk pijak simen and tiles semua kan....lai satu saya pilih bertutup sbb takut terlanggar bucu2 meja ke, katil ke, tangga ke...nnti bentan susah...selipar beli kat daiso jer RM5 lah apa lai...comel dak...beli yg nie sbb dia ada tapak...klu tgk selipar rumah yg comel2 tu tgk tapak takder takut licin lah klu terpijak air nnti...

stokin penting juga nie...sbb takut kena marah ngan mymum...haha dulu pki stokin yg paras2 buku lali tu jer yg corak2 katun tu...sekali amik kena bebel2...so pkilah stokin mydear...lepas tu amik kena gatal2 kat kaki part pki stokin...so kembali balik pki stokin pendek2 tu....dah takder cara dah sbb habis naik merah2 bintik2...siap pi klinik doc bg ubat cuci...sbb masa tu bfeed mana bley mkn ubat sbrgn...so lngkh selamat beli stokin baru tp takderlah yg tebal cam stokin bola tu....at least lepas nie mydear boleh pki plak huhu...



herba mandian nie saya beli 3 kotak...thanks juelee sbb perkenalkan kat akak...klu tak nak beli yg herba mandian mak dara tu...tp tenguk yg nie mcm oke jer sbb dia dalam uncang so mcm bersih sketlah....klu rasa best nnti nak suh mydear belikan lai...stu kotak ada 2 uncang...mgkn bley guna utk dua kali (style org kedekut) huhu....cari kat farmasi2 byk jual....aeon wellness dekat midvalley ponx ada jual... satu kotak RM7.90 jer...


yg nie penting2 huhu....dulu pki yg madame tu rasa sama jer kot lebar dia...rasa mcm cukup beli yg satu pek jer sbb awal2 jer dia mcm byk...lepas tu bley pki pad biasa, tp amik yg overnight pjg sket...atau cari yg overflow punye....lupa plak nak buka pek and tengok sama ke mcm madame tu...sbb madame punye tu tebal...yg nie dok tengok eh mcm best plak sbb ada sekali dengan sanitry bag...

panties yg disposal ponx kena ada jugaklah...sbb klu darah nifas overflow mau terkena kat spendar susah nak ilang...segan plak nak suh mak atau mydear nak cucikan...awal2 jer yg byk selalunya...saya beli stkt 10 helai jerlah....


yg nie set bersalin pilihan saya....so far ada org tak mkn jamu semua sbb takut baby kuning....spjg masa eman dulu alhamdulilah saya serasi ngan Nona ROguy nie...mysis ngan cousin ponx semua pki yg nie nmpknya semua org takder masalah...selain dari tu saya mkn menda nie byk juga susu saya...smpi tercungap2 eman minum...huhu so depends lah pada individu....yg utk mkn2 ada satu jer dlm set nie phytonatal, boleh memudahkan melawas, bley cuci dalaman....saya suka set nie sbb dia ada uncang teh utk minum, and uncang utk cuci bwh tu...fungsi mcm sireh tp yg nie dia ada campur2 menda lain juga...next time saya buat review satu2 produk yg ada dlm tu...lupa plak nak amik gbr...set nie saya beli RM240 klu tak silap...beli online dekat NR4U ada sale utk member...


yg nie list hospital bag yg dah saya finalize kan...masa eman dulu baju kita sediakan utk waktu balik jer...spjg kat spital semua pki bju spital...don't worry spital dah sterilize kan dah baju2 and selimut tu semua, kata doc saya...huhu list jer dah ada, bag ponx dah letak kat tepi tu t brg tak kemas ponx lai...weekend nie jerlah baru kemas brg...nak tengok mana yg nak tambah2 lai...huhu 

oke dah berjela2 bercerita....huhu sok saya citer pasal check-up minggu ke 36 semlm...berdebor2 dah nie sbb dah masuk 36 weeks kan...org kata dah 9 bln nie dah tgu masa jer sbb ada org 37 weeks ponx dah bersalin...

6 comments:

juelee said...

wah dah complete ni... saya belum beli lagi disposable panties n pad tu.. lupe plak aisey hahaha... seb bek akak ingatkan... saya pun berdebor ni ha menunggu detik adoiiiiiii semoga selamat la kita melahirkan ye kak

lieyalatif said...

tepuk tangan kuat2!! bagus2...semua lengkap dan sempurna pada lieya....mmg dah ready nak bersalin je nie...

lieya dulu pun pakai NR...mmg best....

semoga semua dipermudahkan yeak....

cik_ah82 said...

Wah..sistematiknya ko.aku ank dh 3 aku men sumbat je apa ada.haha..tp aku pn guna set.mandian tyt tu..4 kotak aku guna pnya best mandi air kayu.hrhr

cik_ah82 said...

Wah..sistematiknya ko.aku ank dh 3 aku men sumbat je apa ada.haha..tp aku pn guna set.mandian tyt tu..4 kotak aku guna pnya best mandi air kayu.hrhr

mimie said...

jue : tulah kena rajin2 baca list org lain...akak ponx ada yg nak termiss juga aritu...huhu

lieya : dah lama tak beranak excited lebay sket tu yg klu boleh semua nak complete, rasa mcm nak bersalin anak sulung plak nie...terima kasih yer lieya...berdebar kuat nie...huhu

cik_ah : aku gap jauh wei...dah lupa2 dah apa yg perlu apa yg tak...tu yg kenaw at list...huhu owh best eh..nak kena tambah lai nampknye set mandian..dulu kat kg mak aku rebus jer daun2 kayu...seronok gak mandi mcm tu rasa mcm fresh jer...

Anonymous said...

Salam perkenalan...

Tqs dengan perkongsian.. sungguh berguna untuk bakal2 ibu.. saya jer tak sempat nk share lagi... hehhe..

 
Design with love by Jiji for Zamimie