Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday, June 27, 2013

Cucur Udang Rangup...


mknan utk minum petang kami weekend aritu...ater dah jerebu teruk sangat tak kuar rumah lah kami...kalu dah tak kuar rumah perut semanjang jer lapar kan...alang2 dah buat nasi ayam lunch tu, so ada sambal cili tu yg bley dibuat sekali cicah cucur udang nie...moh lah kita turun ke dapur membancuh adunan...

resepi cucur udang rangup nie saya dapat dari delima zamrud...mmg sedap rangup, tp teknik mengoreng tu yang paling penting juga utk dapatkan cucur yang rangup... saya guna bahan sebijik2 mcm dalam resepi, kali nie takder derhaka resepi tau...cuma sukatan jer main agak2 huhu....udang plak saya guna udang yg itam tu tp beli yg kecik2...letak banyak2 mmg puas hati mkn...sbb setiap kali gigit mmg terkena jer udang...huhu klu ikut resepi dia guna udang yg halus2  letak dekat 1/2 kg...banyakkan..ponx sedap gak...tp saya cadangkan guna udang kecik2 lai sedap...

Cucur Udang Rangup

Bahan-bahan
*udang (bersihkan buang kepala & janggut)
*bawang besar (mayang)
* tauge
*daun kucai (di potong panjang)
*1 biji putih telur
*1 sudu besar minyak masak
*1 sudu kecil cuka
*1 sudu kecil serbuk ayam
*3-4 senduk tepung gandum (ikut keperluan)
*Secubit serbuk kunyit
*Garam secukup rasa
Air secukupnya
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara:
  1. Masukkan semua bahan yg bertanda * dalam bekas dan gaul sebati  sampai tepung menyaluti semua bahan-bahan.
  2. Masukkan air sedikit demi sedikit, bancuh sampai adunan menjadi likat. Jangan terlalu cair. Rasa garam kalau x cukup tambah dan baru lah digoreng.
  3. Panaskan minyak, bila minyak agak panas masukkan sesudu bancuhan dalam kuali dan kirai-kirai sket supaya dia tidak bergumpal dan jadi nipis.
  4. Masak sehingga kedua-dua bahagian nampak garing. Angkat, toaskan dan siap untuk dimakan.

so dah boleh lah korang simpan utk masuk dalam menu berbuka...senang jer buat dia...klu nak tgk step buat dia pi jer kat blog delima zamrud tu...setiap satu step dia tunjuk cara buat...saya suka guna resepi nie sbb saya suka cucur udang yang rangup2....lai satu dia bkn jenis serap minyak punya...klu kita beli kat pasar malam tu nmpk menyelerakan tapi bila balik mkn...mak aih punye byk cucur tu serap minyaknya....

klu nak mkn dengan sos cili ponx boley tapi sbb saya suka sos yg buat sdri so saya share lah sket ngan korang sos style saya yer...senang jer nie...blend, masak dah siap...huhu

Sos Cucur Udang

Bahan-bahan
cili hidup
sos cili
bwg putih
halia
garam
gula

Cara-cara
  1. blend cili hidup, bwg putih and halia dengan air. bwg putih and halia jgn letak banyak...nnti terlalu overpower sos..
  2. panaskan dlm periuk dan campurkan dengan sos cili...perasakan dengan garam dan gula...dah siap
~ Selamat Mencuba ~


2 comments:

Puan Ida said...

besnye nengok cucur udang tu
aia saya ida
newbies blogger
saya baru je follow blog ni
jemput ye follow blog saya
umielman.blogspot.com

Julia Johari said...

Yuppp suka mkn cucur udang gak sis....tp suka kuah kacang dari sos cili hahahha aummmmmmmm nyum2...

 
Design with love by Jiji for Zamimie