Monday, October 19, 2009

Minggu ke-36 Kehamilan..

nmpk tak ticker tu...dh 36 minggu means dh 9 bln dh...and 27 days to go..wah semakin berdebar jer..huhu pas tu sket2 cuak..sakit sket tepon mak tanya kot2 dh nak terbersalin dh...kelakor smpi org tua tu yg cuak..hehe

pas tu minggu nie mymum dtg kl..so dia tengok perut ala perut tak jatuh lai sebok jer ckp nak beranak...saya apa lai sengih2 kerang busuk... http://www.emocutez.com yerlah 1st babykan manalah tau..sakit camner ponx tak tau...

last thursday lah punye citer...blk keja ngan mydear dlm keta..borak2 masa tu pas tu dia ckp2 tetiba saya rasa lain mcm plak kat ari2 tu..mcm sengal yg amat kuat...smpi saya tak tau apa dia bebel2 kat sblh saya...smpi saya ckp sakit lah..dia bleh plak tanya nak beranak dh ker? dah berapa minit sakit? adoyai saya sdri ponx tak leh nak jwb..

pas tu dlm 5 minit cam tu okelah plak smpi lah rumah..so nak mandi saya bukak kain sdri terkojut tgk kaki...mak aih besornye kaki aku..padahal saya tak drive ponx ari tu..mydear yg drive..huhu bengkak dia lebih besar dr hari2 biasa..bila dh sudah mandi apa semua terus kemas brg saya..huhu baju ponx tak sempat sarung terus kemas bag...mcm nak terbersalin sgt plak dh..huhu poyo terlebay.. :p

pas tu tepon mak saya citer..dia tanya lah bla, bla, bla...saya ponx bla, bla, bla kat dia...oke takder dia kata..tp klu kuar tanda ker atau tido mlm sakit dia suh pi hospital..tp mlm tu tido jer ngan nyenyaknye..hehe takder rasa apa2 ponx..hehe mgkn braxton hicks kot.. :)




Apa yang terjadi pada janin:
Bayi masih akan bertambah berat badannya, mungkin sekitar 28 gram serhari. Mungkin sekarang berat tubuhnya sudah mencapai kira-kira 2.7 kg. Janin sedang menyelimuti dirinya dengan cairan ‘vernix caseosa’, cairan lengket yang menutupi dan melindungi kulitnya dari cairan ketuban. Janin juga menelan dua cairan ini bersama hasil sekresi yang lain, menghasilkan kotoran hitam yang disebut , saat setelah bersalin nanti.

Di akhir minggu ini, janin sudah dianggap cukup umur. Cukup umur atau cukup masa adalah diantara 37 sampai 42 usia kehamilan. Posisinya, kini mungkin kepalanya sudah berada di bawah. Jika belum, doktor akan meminta Anda melakukan beberapa tips untuk membuat janin pada posisi siap lahir atau memutar posisi bayi dengan menyentuh perut Anda.

Apa yang terjadi pada ibu:
Karena janin sudah menyesaki rahim, maka Anda sekarang tak lagi dapat makan dengan portion normal. kecil tapi sering, adalah yang direkomendasikan. Sementara, Anda mungkin sudah tak lagi mengalami ‘heartburn’ dan agak sedikit lebih leluasa bernafas karena kepala janin sudah di jalan lahir. Kondisi ini, jika ini bayi pertama Anda, biasanya terjadi beberapa minggu sebelum persalinan.

Jika janin sudah di jalan lahir, Anda juga akan merasakan peningkatan tekanan di perut bagian bawah. Keadaan ini mau tak mau akan menggangu cara berjalan Anda, rasanya menjadi tidak nyaman. Selain itu Anda juga akan sering berkemih [kencing]. Jika bayi sudah berada di posisi sangat di bawah, tekanannya akan terasa di vagina. Beberapa ibu hamil ada yang mengatakan, rasanya seperti membawa bola bowling diantara kedua kaki. Terbayang kan?

~~end~~

0 comments:

 
Design with love by Jiji for Zamimie