Thursday, July 30, 2009

Jus Kedondong..

One of my fren kat opis nie bru blk dr kampung dn bwk dua plastik beg besar buah kedondong..
so saya dok fikir apa yg sedap ngan kedondong nie selain wat jeruk kan...
bila search2 kat internet ada lah jumpa resepi acar kedondong lah, rojak lah dan seangkatan dgnnya...
tp saya tak berminat plak nak msk2 mcm tu..
pas tu kakak nie ada ckp klu wat jus sedap gak..

so smlm saya bwk blk dlm 10 biji tuk cuba wat jus...
maka terhasillah jus kedondong....

*

*

*

*

tada


~sedap kan hehe~

oke kat sini saya bglah yer resepi kot2 klu ada yg berminat nak wat...

bahan-bahan:
buah kedondong
air gula
beberapa biji asam boi
sedikit air
ais

cara-cara:
  1. cuci buah kedondong bersih2 sbb saya tak buang kulitnye..klu nak buang ponx ikut sukalah..sbb tak buang tuk mendpt kaler yg lebih cntik.
  2. potong2 buah kedondong tu..buang biji yg tengah tu.
  3. masak air gula dn cmpurkan dengan asam boi..rendam sampai asam boi tu kembang.
  4. blend buah kedondong..klu pki mix juicer sng jer tak yah tapis..klu pki blander biasa tapis dulu yer...
  5. mskkan dlm gelas dn cmpurkan ngan air gula dan asam boi beserta ais..
  6. sedia tuk diminum..sila2..
sedap tu saya minum sampai 2 gelas masa berbuka smlm..hehe
wpun rasa dia mcm ada lah pelik2 sket..cuma kurang rasa masam..
klu rasa masam tu lebih mesti lagi sedap kot...

okelah selamat mencuba yer kwn2...


~~end~~

2 comments:

PakciQue said...

Tengok gambar pun terliur.

mieoney said...

nak ker..meh aku poskan..hehe

 
Design with love by Jiji for Zamimie