Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday, October 2, 2014

Overnight Oat..

lai, lai ketong....huhu mai sini hari nie nak ajar korang resepi mudah serta menyihatkan untuk ibu2 dirumah serta untuk orang2 yang nak menjaga kesihatanya.... bahan dah lah mudah, senang plak tu...campur-campur, campak2 lepas tu simpan dalam peti ais....


bahan basic jer...yang paling utama oat, susu dan juga yogurt senang kan...senang sangat sukatan pulak 1/3 oat, 1/3 susu dan 1/3 yogurt....tapi kalau korang leceh nak sukat2 nie cara yg plg senang letakkan oat dalam bekas...tuang susu sampai menutupi oat, klu nak basah2 letak banyak sket susu tu...lepas tu letak yogurt...kacau2 simpan dalam peti sejuk....

sebagai tambahan lain saya letak chia seed....chia seed nie byk juga benefit dia korg boleh google...katanya elok untuk menguruskan badan...katanya lah kan huhu...klu nak lagi best letak buah2 potong mcm berries, mango, dragon fruit....dah biarkan semalaman sure sedap klu makan...sejuk2 berlemak gitew...selalu kalau yg masak tu terkulat2 nak habiskan...huhu


oat yg saya gunakan plak adalah rolled oats yg jenis kasar2 nie...klu nak kurus better korang mkn oat jenis mcm nie...sbb proses penghadaman lambat...so bila lambat diproses, kadar insulin yg dilepaskan ponx takderlah terlampau byk...aish nie bahasa pemahaman sayalah, nak tulis yg detail, yg specific tak pandai lah plak....satu pek 750grm nie dalam RM7.50 jer...kitaorg berdua makan 2 minggu dah habis...haha sbb sedap punya pasal overnight oat nie...mydear selalu request yg dia punya lebih huhu....


sebab malas punye pasal nak potong2 buah so saya just beli yogurt berperisa jer...tu ponx dah sedap...tp bygkan klu letak buah mangga ketul2 tu sure lagi sedapkan...selalu saya tambahkan kismis kat dalam...bila dah nak mkn esoknya baru taburkan kekacang mcm walnut ke, almond ke....klu nak lagi sihat pki yogurt greek yg plain tu mmg healthy giler...saya byk juga campur2 untuk kesedapan tekak huhu...mcm gbr yg 1st tu satu bekas tuk saya tu saya letak chip chocolate pastu yogurt perisa cappuccino...haha sedap sangat....


see mcm kat atas nie utk kesedapan tekak lah nie...susu strawbery campur yogurt strawberry tak ke sedap kat tekak namanya tu huhu...manis2 sejuk2 and lemak2...kesedapan berganda lah...lepas nie nak beli bekas yg elok sket, manson jar baru semangat lagi nak buat...owh lai satu klu tak silap saya terbca hari tu boleh bertahan 3 hari...so siap2 buat byk2 untk mudah...jemu kot asik mkn nasi lemak, mee grg, nasi grg jer pagi2...klu babat naik sekilo jgn salahkan menda2 tu yer, salahkan diri sendiri huhu... sesekali treat lah perut ngan mknan berkhasiat nie...eh kalau saya jual ada ke eh yg nak beli huhu.... :p

1 comments:

hayati suki said...
This comment has been removed by a blog administrator.
 
Design with love by Jiji for Zamimie