Wednesday, September 12, 2012

ASB Untuk Areel Eaman....




simpanan masa depan eman...skrg nie asb dah bley buka dah utk kanak2 berumur 6 bln ke atas...klu dulu umur 12 thn baru bley bukak buku asb kan...so raya tahun nie duit raya eman saya bukakan buku asb dan simpan duit raya disitu...duit raya 2 tahun lepas simpan dalam tabung haji itu ponx masa eman lahir saya dah buatkan...dua2 ponx kita akan gunakan...

.:: tengoklah nama punye panjang...semua kerja baba eman lah nie nak mengeja mcm tu..layankan ajerlah huhu ::.

utk kanak2 bwh 12 thn akaun asb dikenali dengan nama akaun bijak...and 12 thn ke atas akaun remaja namanye... proses nak buat dua ponx sama jer...so kat bwh nie saya senaraikan apa yg perlu utk buka akaun asb...

Borang Dan Dokumen Diperlukan

  • Borang Pendaftaran Unit Amanah (ASNB P2) (Akaun Remaja / Akaun Bijak)
  • Kad Pengenalan dan/atau Sijil Lahir Remaja
  • Kad Pengenalan Penjaga Berdaftar
  • Borang Perlantikan Ejen (SASB 1C) - bagi Akaun Remaja ASB sahaja
borang tu bley amik kat bank...buat kat mana2 bank yg ada urusan ASNB, saya wat kat maybank aritu...minimum klu nak bukak buku bank adalah RM100...dah tu jerlah kot...yg penting masa nak buat nnti bwk surat beranak anak kita and kita punye I/C as penama tu jer....

3 comments:

strawberi said...

eh..ye eh...kitorg guna asb sndiri utk rayyan..so dh bleh bukak la utk anak2 nih..igtkan dh besar. br ade..so..bleh tukar dh nih..

lg satu..kalo bukak sspn..kena bawak surat beranak jugak

padi said...

Ooo ye ke.. bagus ni. kami pun guna asb sndiri utk duit2 adam.. thanks mimi for a very good info.. :)

mimie said...

so tak bleylah korang nak tumpang duit dividen and bonus anak2 lai yer...huhu

 
Design with love by Jiji for Zamimie