Thursday, June 10, 2010

Kesayangan Ku....

pagi smlm masa nak atr dia pi nursery saya prsn masa bila dia batuk tu cam byk kahak...pas tu nafas ponx berbunyi...adik saya ponx ckp menda yg sama..so dia gosok2 sket blkg and suh minum air kosong byk2...ptg balik saya tgk dia oke jer..tp dh mmg niat nak pi spital so pi lah saya ke az-zahrah mlm td...

cek2 doc kata nafas dia pendek..mean ada menda yg tersangkut lah dlm rongga pernafasan dia..so doc cek lai ckp byk kahak so apa lai kena nab lah...huhu dulu2 masa dia kecik2 tak smpi sebulan penah gak amik nab nie...sbb dr kecik dia cam dh ada lendir dlm tekak dia...so kdg2 mlm2 cam dia tak leh tido..tak tau lah samada tak selesa atau dia susah nak bernafas...


saya tak pernah lah pi sedut ke apa...sbbnye pi klinik tak kiralah klinik biasa or paed derang takder ckp ponx nak sedut menda tu...and mulut saya ponx tiap kali jumpa doc mmg tak terbuka nak bercakap psl menda tu....


tp skrg nie lendir2 dlm tekak dia dh kurang lah...kdg2 jer ada kdg2 takder...ada tak suggestion kawan2 nak wat apa or ada tak petua2 yg boleh digunakan utk buang kahak or lendir2 tu...






muka excited tgk org main...cam ler dia dh besar sgt..kaki mmg mengeletis2 melompat2 jer kejanye...itu klu dh boleh jln mmg tak larat nak mengejar saya rasa..huhu

tgk punye tak tenteram gbr asik bergoyang jer..dlm 5 saya snap yg nie jer yg elok sket..mana taknye bila dirikan mcm nie dia asik nak lompat2 jer...

menangis masa amik nab...sian jugak smpi terbatuk2 dia..tp takper org tu ckp lg bagus kalau dia nangis sbb dia sedut menda tu dlm2 nnti...so dlm 5 minit cam tu dia dh mula tenang dh smpi ke habis...mlm tu mmg tido nyenyak lah smpi pg td bgn susu kul 4..klu tak tido mlm asik merengek jer....doc ckp mmg cam tu bila siang time aktif, dia main kahak tu tak akan terkumpul...so bila tido mlm dlm kul 2 dia akan start batuk sbb kahak tu dh berkumpul and dia rasa tak selesa sbb tu batuk...so eman nie bila dia batuk dia akan nangis...sbb tulah tido tak nyenyak sgt...
apa2 ponx semoga kesayangan mama nie sembut cpt... =)
~~end~~

5 comments:

purple_lav said...

hari tu nab aleesya pun kemain kena pegang dia..klu tak punyelah dia meraung n meronta2...adus...

igt nk pegi sekali lagi azzahrah sbb dgr makin banyak kahak..

sian kan kat budak klu ada kahak..

mieoney said...

ha ah kan..nmpk sgt dia tak selesa klu ada kahak...

erm adik mimie kata sptutnye bila dh amik nab tu kena sedut..tp tak tau lah knpa doc tu tak ckp nak sedut...

cik_ah82 said...

besala budak2 weh..sementara dia nk besaq ni, mcm2 la kita ni pun..huhu..

purple_lav said...

oo ye ke ptt kena sedut ke? sbb hari tu doc tu ckp, kahak tu akan otomatik kuar ngn najis dia. jadi kitaorg mengiyakan jer lah..

eh mimie klu hntr eman kt azzahrah ni pegi klinik kt bhgn kanak2 tu ke? nape kami pegi klinik depan tu jerk? hari tu tny kt pendaftaran dia kata doc ada kt depan. tu musykil kit

mieoney said...

ha ah pi situ terus jmpa doc nazim. fiza jmpa doc mana? masa pi tu ckp dak ngan dia nak jmpa pakar kanak2?

 
Design with love by Jiji for Zamimie