Wednesday, October 17, 2012

Langkawi 2012 ~ Makam Mahsuri....


akhirnya berjaya juga kitaorg jejakkan kaki kat sini...dari musim lalu, ceh musim lah konon...dari tahn lepas pegi tak dpt masuk dlm nie...yg kali nie pegi ponx kali kedua pegi baru dapat masuk...cam biasa setiap kali pegi mamat nie baru lah tertido so kesian lah nak kejutkan dia bgnkna...so berlalu pergilah kami...yg kali nie awal2 lai kitaorg dah ke sini. tak nak melepaskan peluang...


rasa semua dah tau kot pasal mahsuri nie...so kiranye dulu2 kalau ke langkawi makam mahsuri tempat wajib pegi...bkn tgk apa ponx stkt kubur ngan telaga mahsuri jer...skrg nie ke mkm mhsuri mmg dah berlainan dah...cumanye skrg nie pengurusan dan penyelenggaran tu dah teruklah...derang kejaa nak cari duit and untung jer...mana taknye masuk2 jer dah dihidangkan dengan kedai2 souvenir yg jual barang yg takder kaitan...



sampai ke dalam2 ponx kejanye buat duit jer...kawasan sekitar dah tak berapa nak terjaga dah...kat area telaga mahsuri tu semak samun jer...klu di buang semak samun kat area pagar tu bley nmpk keindahan sawah padi menghijau....rumah2 kayu yg ada ponx mcm menunggu masa jer...ada sesetengah rumah tu bwhnye penuh dgn barang2 yg dah tak berguna lai...hermmm



rumah nielah salah satu rumah asal yg masih setia di sini dari dulu lai...kitaorg tak masuk ponx kat dlm nie sbb ramai plak org nak naik atas nie...sat lai naik ramai2 runtuh plak sia2 jer kan...huhu fasility tak dinafikan semua ada, cuma adalah kekurangan di sana, sini juga...


saya tak tau apa khasiat air dari telaga mahsuri nie tapi siap ada jual sebotol RM2 tau...saya just amik syarat jer cedok air tu lepas tu cuci2 tangan dah...huhu susah pyh jugaklah nak ceduk air dlm telaga mahsuri nie...



sepatutnya kwsn nielah yg perlu dipelihara sbb makam mahsuri nie adalah salah satu dari sejarah famousnya langkawi...harap2 adalah yg amik tindakan...YB Langkawi ponx ada juga suarakan dlm dewan rakyat tp saya rasa pihak pengurusan perlu memainkan peranan penting, bkn kerajaan...kerajaan hanya perlu selalu pantau dan salurkan sumber kewangan jer....


cehhh bebel nmpk...haha yerlah tak puas hati tu kot...tak seperti apa yg diharapkan...pembinaan menda2 yg tak sepatutnye mcm sangkar burung kat atas nie merosakkan suasana makam nie...makam mahsuri nie dah jadi tenggelam....tp takperlah nak wat camner kan plan derang kita pilih jerlah...klu suka pegi, klu tak suka tak yah gi...tp klu utk 1st timer better pegilah...nnti bila org tanya ada pegi makam mahsuri so bleylah jwb yes...huhu


tapi okeylah ada juga hiburan untuk eman yg bosan...budak kecik kan manalah pandai lai menghayati....dah lah panas waktu nie...so sangkar burung nie menghiburkan dia...tu yang muka ada senyum...klu tak senyum menegak jer...huhu

0 comments:

 
Design with love by Jiji for Zamimie