Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, April 5, 2011

Egg Tart @ Mieoney Kitchen...


lama dh tak membaking so weekend ari tu cuba satu menda yg baru...buat egg tart or tat telur...feveret saya nie dulu..lepas tu jemu dh lama tak mkn..so ari  tu mask dok surf cari resepi cheese tart nmpk plak resepi nie...so kita buatlah resepi nie dulu sbb mudah sket resepi dia...so meh tgk resepi egg tart kat bawah nie...

 Egg Tart


Bahan-bahan
bahan utk crust : 
2 cawan tepung gandum
1/4 cawan gula halus
1/2 teaspoon baking powder
1/4 teaspoon garam
1/2 cawan butter (bhgikan kpd 8 bhgn kecil2)
2 biji telur

bahan utk filling : 
1 cawan susu cair
4 biji telur
1 cawan gula halus
1 cawan air
1 tbs tapung kastard
½ tsp vanilla essence


Cara-cara

  1. Utk buat crust : Masukkan tepung, gula, baking powder dan garam ke dlm doh mixer/food processor/guna tgn pun boleh. Sebatikan.
  2. Masukkan butter. Sebatikan.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Tunggu hingga menjadi bentuk doh.
  4. Cara utk buat filling dia pulak : Pukul gula dan telur.
  5. Masukkan semua (bahan filling) yg belum dimasukkan. Kacau hingga sebati kemudian tapis.
  6. Tekan doh ke dalam bekas tart/pie. Then tuang je bahan filling ke dalam acuan bekas tart yg diletakkan doh tadi.

7. Bakar dlm oven. Suhu main agak2 jer dlm 200 darjah celcius. bila tgk dh kekuningan msk lah tu tp make sure egg custard tu dh keras...


Source: myresepi


first time buat tak brp nak boley dibanggakan...keciwa sket sbb tart crust tu keras sket, mgkn sbb sdri pandai2 kurangkan telur atau kurang butter...patut guna 2 biji telur tp saya guna sebiji jer sbb konon2 nak kurangkan penggunaan telur atau mgkn saya terover uli...tak pandai nak bajet...lepas tu butter tu plak cam susah nak sukat 1/2 cwn so solution main campur2 jer ngan tepung bila agak2 dh cukup tak letak lah huhu... [menderhaka dgn resepi] pastu crust tu tebal sket so next time kena canai and terap bru dapat ketebalan serata...yg kat atas nie pki tekan2 jer dlm acuan tu yg rupanye tak brp nak cantik....

satu adunan tu boley dpt dlm 12 biji egg tart lah lebay kurang dgn diameter lebay kurang 2.5 inci...lepas nie kena wat kecik sket lah...pas tu dia punye egg custard ponx tak brp nak sedap...cam ada yg kurang sbb kurang rasa telurnye....mgkn kena kurangkan susu or lebaykan telur lah kot...huhu owh lepas tu saya pandai2 kurangkan gula sbb rasa cam byk sgt gula guna..haha [dasar penderhaka] lepas nie kena tiru sebiji2 resepi bru jadi gaknye...apa2 ponx enjoy sgt cooking...

~~end~~

5 comments:

Aifa said...

thank u kak mimie sbb bagi kami rasa :D

setuju ngan komen kak mimie....mohon utk memasukkan komen kak mimie dalam komen saya...hehehehe

nnt hulur2 la lagi yer....kekekekekee ;)

Julia Johari said...

kak mimieeeeeeee...mohon mencelah ye aifa..eheh mcm dewan lak...
Ok, nak ucap terima kasih kt kak mimi byk2 sbb sudi kasi kt kami 2 tart telur tuh..cedappppp tgt2...saya suka kalo kurang gula...manis2 sgt saya x mkn...ehehhe...akak saya ada pantun dua kerat :
Terima kasih daun keladi,
Nanti akak wat tart boleh kami merasa lagi.
ehehhehe :P

zaida said...

mimie, nk ke resipi egg tart ni?aku & along aku selalu gak wat mende alah ni...kwn dia cina yg bg resipi..tp dun wuri sume dijamin halal bahan2nyer...huhu...

mieoney said...

aifa & Jue - insyallah nnti bila dh improve skill akak bg korg yer...kali nie akak wat sedap2...huhu

zaida - nak2...bglah yer ko email kat aku nnti..tak ponx ko buh kat blog ko ek nnti aku copy paste...

zaida said...

oke...nnti aku masukkan dlm blog aku yer...kene bukak buku resipi aku yg kat rmh tu...huhu...

 
Design with love by Jiji for Zamimie