Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Monday, July 4, 2011

Pavlova 1st Attempt...


so mcm biasalah kan klu dh namanye percubaan pertama tak semestinye menjadi...sbb saya punye pavlova tu jadi melepek lepas dh sejuk and dia tak garing kat luar...lepas tu kaler dia cam terlebay brown plak kan...so kira tak jadilah kan....

kira mcm kes saya wpun tak menjadi tetap sedap utk dibaham oleh seisi keluarga...mendapat pujian sekeluarga...mydear asik ulang ckp sedap lah, napa ayg buat sket jer...dia ckp sedap tp dia tak tau tak jdi sbnrnye yerlah mmg masing2 tak penah mkn so tak tau sbnrnye dia punye exact tekstur and rasa...eman plak lepas bgn dr tido saya nak suapkan nasi so smntra saya siapkan mknan dia mydear suap ler semulut...so kira cam sedaplah kan...smbil saya suap nasi dia lari pi kat meja ada pavlova tu...dia asik ushar jer...lepas jer mkn nasi saya bg air dia yg serbu dulu pavlova tu...

slps wat smlm tu saya ponx buatlah post-mortem sket kenapa tak jadi sgt pavlova saya sbb dia cam tak garing rangup2 tu dia cam garing light2 jer...saya rasa sbbnye

  1. saya buat stgh adunan...so mgkn sukatan dia ada lari sket...mgkn kurang tepung jagung ker kan...
  2. saya guna apple cider vinegar...tp boley jer kot sbb ada wat letak lemon juice.
  3. saya guna icing sugar sbb patut guna gula castor..ini sbbnye gula dh habis sbb jumaat ari tu dh wat RVC.
  4. pastu dok asik bukak tutup jer pintu oven tu sbb risau klu terlebay msk ker apa....
  5. sbb saya asik bwk msk and kuar putih telur dr peti ais...mgkn proses pemejeluwapan tu menghasilakn air dn bercampur dgn putih telur...sbb pantang jgn ada tercmpur putih telur dgn air, kuning telur or minyak walau sedikit ponx...
  6. atau adakah punca dr oven saya...yerlah guna oven biasa jerkan...
  7. atau sbnrnye mmg macam tulah rupa pavlova tu...ngeh2

itulah byk yg saya derhaka pada resepi sbb tulah gaknye tak berapa nak jadi sgt...nak buat dia takder susah mana ponx sbb resepi cuma guna putih telur, gula, tepung jagung and cuka...tu jer cumanye skill memukul tu yg penting...

so pada sesapa yg penah mkn pavlova nie bley citer sket tak teksture dia cam ner...garing sangat2 ke bhgn luar tu...sblm tinggalkan rupa pavlova saya yg ada nyamuk tu...citt sempat lai nyamuk tu hinggap tah bila tak prsn plak saya...tetiba tgk pagi nie nak edit gbr ada plak...dh ler semua gbr ponx ada....saya tinggal kan ngan pic RVC order kedua dari syakira member forum saya...thanks kira sbb berani order...huhu so minggu nie nak kena bake lagi sebijik utk imam muda plak... =)

.:: pic kidnap dr syakira punye fb gara2 lupa nak amik gbr sblm htr ::.

~~end~~

3 comments:

lemongrass said...

Mieoney,
Pavlova ni very crispy kat bahagian luar. You boleh patah2 kan the outer 'skin' tu. And bahagian dalam dia very soft and masuk mulut terus melt mcm cotton candy/gula2 kapas tu.
I slalu gak buat pavlova ni and slalunya memang kena betul2 mix egg white and gula tu sampai kalau terbalikkan tak jatuh. And then bila bakar guna suhu rendah supaya everything is cooked tapi tak brown sgt :-). and then lepas siap bakar, kena leave dlm oven dgn pintu dia terbukak sikit for about an hour mcm tu utk bagi dia tak crack and jatuh.

mieoney said...

Thanks kak LG sbb bg info...
dok tgk akak punye pavlova tu cantik jer rupa dia...takper2 saya akan try and error lai smpi berjaya (sbb bhn mudah dptkan huhu)

Julia Johari said...

wauuu gorgeos...cubaan pertama! pavlova...weeee ada byk strawbery suka2...best yer...rajin betul sis mimi...leh jd mentor saya nih...kih3x

 
Design with love by Jiji for Zamimie