Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, July 27, 2011

Berperang Dengan Eman...

smlm kiranye peperangan yg paling sengit sekali ngan eman...mmg menguji kesabaran saya lah..smlm ada pasar mlm kat rumah nie..so saya beli lah stok sket tuk bulan puasa nie...mydear blk dr US nnti dh hari isnin...mean dh pose dh masa tu so mesti nak kena tgu weekend tuk beli2 brg basah...sblm pegi hari tu kitaorg dh gi beli brg kat carefour...pastu brg2 bsh saya ckp ngan mydear dh beli kat psr mlm jer...tu yg pegi smlm tu...bkn beli apa ponx beli ayam seekor ngan sayur sket jer...sbb nakkan ayam fresh punye psl so beli jerlah kat psr mlm wpun agak mahal seekor RM14...

balik rumah terus singsing lengan basuh ayam...basuh ayam tu tak perlu rasnye amik masa smpi sejam sekali amik masa smpi sejam tuh sbb berperang ngan eman...tgh saya cuci 2-3 ketul ayam eman tangkap kucing...saya marah dia letak...bru masuk bukak paip air tgk dia kendung lai kucing tu....saya kuar lai marah...saya masuk blk dia dok sepahkan mknan kucing...saya kuar blk marah....so dia pura2 nak susu and roti...sbb roti takder saya bg susu jerlah...minum separuh sip cup tu dia pi lantak renjis2 dipilis ngna susu tu kat lantai luar...hangin tul saya...mmg terkejar sana sini lah smlm...lagi keja jd bertambah plak nak kena mengemop susu tu...

bkn taknak wat semua tu lepas dia tido tp kang leceh lah dh malam2 sgt nak kena mandi berapa kali plak...yerlah dh berlemuih ngan air ayam semua kenalah mandi lai...tak ponx dia wat perangai taknak tido awal camno...susah gak tu...nak taknak kena gak singsing lengan blk keja tu siapkan apa2 yg patut....

kang bila saya tak bg kuar main kucing kat blkg dia pndi...ajak kita pi kat almari simpan kunci and tunjuk...tau ker dia kunci tu kat situ...masa mula2 dulu saya tak phm dia dok tunjuk2 tall kabinet tu...sbb tall kabinet saya jenis yg glass so nmpklah isi perut kat dlm habis tunjuk satu persatu dia geleng jer...last2 saya dukung n suh dia tunjuk sdri...sekali dia tunjuk kabinet yg tempat letak kunci tu...so bg jeralh terus lari2 kat pintu dapur nak bukak...

lepas tu klu saya ignore jer mula lah dia wat perangai...perangai2 yg konon2 bg kita mengalah lah...atranye nangis...masa mula2 dulu saya layankan...lepas saya tau nangis buat saya ignore lah...pastu dia tau cara tu tak berkesan dia guna cara lain...



nmpk tak? dia korek2 laci saya amik apa yg dia bley gunakan..dia gunakanlah smpi saya punye place mat ponx dia cmpk kat luar...cara nie mula2 berkesanlah....yerlah takkan kita nak biarkan plak...lepas tu jenuh lah wei nak mengutip menyusun...last2 ponx sama gak saya ignore kan juga...tension jer dia sbb bkn stkt saya tak bukakan pintu tu tuk dia..saya tutup pintu, terus bwk naik atas...tension jer mamat tu...

sbb tulah klu saya berdua jer dgn eman mmg jarang2 sgt masak...msk ponx just simple2 jer...selalu wat sup lah plg senang...tumbuk bwg putih and halia campak dlm periuk ngan ayam...biarlah dia mereneh...smbil2 tu saya layan jerlah eman...lepas tu dh siap mkn ler ngan nasi ke, mee ke, meggi ker atau apa2lah...klu tak ponx saya beli jerlah cara plg senang...sbb klu saya tak bg eman kuar kat blkg saya kena tanggung risiko...samada kena dukung dia smbil masak atau kena dgr dia nangis kat kaki saya...huhu so saya ponx takderlah nak mkn itew ini, itu ini bila mydear takder...mkn jerlah apa yg eman tu mkn...

eman plak mkn senang tp yg jadi susah adalah hari2 kena mkn mknan yg berlainan...cth cam hari nie mkn nasi ayam, esok dia taknak mkn nasi...wpun nasi lain mcm nasi lemak ke, nasi grg ke...so esoknye saya kena masak mee lah plak...msk bubur tuk lusanye...tulat plk mkn beger ker....dia taknak mkn menda yg sama selalu...kena hari2 msk lain2..mmg bengkok badan nak fikir...yerlah plg senang msk sup jerlah...klu nak wat spaghetti bolognese tu kan leceh kena merebus2 spaghetti atau pasta dulu...

itulah perangai eman...itu blm masuk menda2 lain...tp layankan jerlah dia tu...bkn lama ponx mydear pegi kejap jer so bersabar jerlah...huhu

~~end~~


0 comments:

 
Design with love by Jiji for Zamimie