Wednesday, January 26, 2011

Jemput-jemput Bilis


sbb dh takder menda nak dishare kan resepi jemput2 bilis ponx boley jadi...huhu ada stgh org suka mkn jemput2 dia lembut, ada suka mkn yg rangup, ada suka yg bulat cantik...wpun bahannye sama tp ada jer tambahan lain cth klu nak bulat cantik letak soda bikarbonat...klu nak jemput2 lembut letak telur....klu nak rangup amik resepi kat bawah.

Jemput-jemput Bilis
Bahan-bahan
tepung gandum
ikan bilis
bawang besar (didadu)
daun saderi
garam
air panas (jgn panas sgt)

Cara-cara
  1. campurkan air panas dgn garam and kacau smpi garam larut.. air panas tu jgn panas sgt yg agak suam sket...
  2. dlm mangkuk campurkan tepung, bawang besar, daun saderi dan ikan bilis kacau rata...lepas tu baru gaulkan dengan air panas tadi rata...and jgn cair2 sgt sbb nnti klu goreng jd leper plak.
  3. panaskan minyak agak byk sket and boleh lah digoreng hingga agak kekuningan.
  4. sedia utk dimkn...
senang jerkan...mydear dia suka mkn jemput2 yg rangup sbb tulah saya guna resepi yg nie...klu dulu saya suka wat letak telur tp jd lembut so dia tak berapa gemar...mkn tetap mkn tp tak byklah...lepas tu mkn ngan sos cili thai mmg bestlah...mkn semangkuk sekali hadap jer dh habis...huhu owh mcm biasa sukatan pndi2 sdrilah yer sbb saya mmg masak tak guna sukat2 nie main campak2 jer...huhu

~~end~~

0 comments:

 
Design with love by Jiji for Zamimie