Daisypath Anniversary tickers Lilypie Kids Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday, October 28, 2010

Kenapa Eman Tak Dok Nursery Lagi?

rasanye ramai dah tau kot eman dok ngan babysitter skrg nie...hari tu ada my fren tanya (kak suzi)...kali nie saya citer yer kat akak...klu org lain nak dgr sekali ponx saya tak kisah...huhu

sblm nie bila hampir habis cuti bersalin saya 60 hari saya ngan mydear pusing2 BSP cari mana2 nursery or taska yg amik baby 2 bln mcm eman....jenuh gak lah pusing amik no phone, col...cari kat papan tanda kot ada org nak jaga bby....ada mmg ada bbysiter tp semua ponx tak mo.. semua dh ada jaga bby kecik so derang tak nak...nak tak nak saya terpaksa lah htr eman kat nursery...


kat area yg dekat betul2 dgn rumah saya byk lai tadika dr taska...ada 2 jer yg amik baby..tp satu tu dh full..so pi lah survey tempat...dia mmg bg masuk tgk semua and terangkan...tp tahlah sbb tak brp nak hygiene ngan bau kepam saya pujuk mydear cari lai kat tempat lain...at last jumpa gak tp jauh sketlah...saya kena pusing ke blkg and patah blk kedepan tuk pi keja...so akan amik masa dr rumah ke nursery and ke tol amik dlm 10 - 15 minit...tp tak kisah lah saya redha jer sbb tmpt bersih dn owner ponx oke since dia mmg sepjg masa kat situ....

duduklah eman kat nursery seawal umur 2 bln...seday mmg seday sbb dia kecik lai tp no choice...mydear plak selalu jer saiko2 saya...smpi kdg2 rasa mcm nak smbg jer cuti...tp rezeki perlu dicari utk meneruskan hidup...lai ponx masa tu lom sng sgt mydear ponx lom jd manager lai...huhu eh ke dah lupa plak saya...takper saya atr jer tawakal jerlah...


so far bdk yg jaga eman oke...diana namanye..tp tak smpi 1bln jaga owner taska tepon bgtau yg taska nie org lain yg amik alih...owner nie ada 2 taska, taska yg eman duduk nie dia share ngan partner...so partner dia nak uruskan sdri...tp kakak tu dh pesan dh yg owner baru nie dia keja, so takder spjg masa kat situ...dia suh saya tgk2 jugak...so stlh berbincang ngan mydear kitorg still lai letak eman kat situ...



dibwh owner baru bdk yg jaga eman tu nama dia ika...oke gak budaknye, lembut, peramah...tp tak lama gak ika tu jaga eman blk kg cuti bertunang...lepas tu blk2 jer tak smpi 2 minggu dia nak blk kg blk...dia ckp tunang dia tak kasi keja so suh blk kg and tgu masa kawin...mgkn tunang dia risau lah gaknye...

bermula dr situlah bdk yg jaga tu bertukar smpi 3-4 kali klu saya tak silap dlm masa tak smpi 4 bln....ada yg satu tu oke dewi nama dia...sbb dia indon n mgkn takder permit keja kot so owner tu panggil dia keja kdg2 jer....saya ponx tak ingat masa pertukaran nie sbb dlm masa tak smpi 4-5 bln dh berkali2 tukar org....

yg last sekali bdk yg jaga eman tu nama dia su...orgnye kecik jer kurus plak tu...selalu jer nmpk mcm tak bermaya...saya plak yg jadi takut klu dia dokong eman nak turun dr tgkt atas...dh lah tangga tu agak curam....selalu klu saya pesan apa2 or ckp ngan dia tunduk jer..jrg dia nak bertentang mata ngan kita....start dr sini lah saya selalu tertangkap bila saya amik eman dia lap rmbt tak kering....sbb saya amik eman hari2 waktu yg sama patut dia kena bersedia lah dh mandikan siap...kan ker baby lai klu kepala selalu basah keraplah kena selsema kan...


pastu nursery nie plak dia tak bg kita masuk smpi dlm...klu kita dtg tu panas kena tgu kat luar, ko tgulah smpi kering...dia akan buka pintu utk htr anak kat kita jer...ada jugaklah tgu kat area dlm pagar so tgk tmpt dia okelah....pas tu ada satu hari tu saya tgk dearng tgh bg mkn kat bdk2 besar...[baby dok tingkat atas] saya tgk bdk2 berkerumun tgu disuap...dlm pinggan saya nmpk nasi kaler hitam, mgkn letak kicap lah kot...lauk tak nmpk plak saya or dia wat nasi grg kicap saya tak tahulah plakkan...bila saya tegur dia ckp seronok bdk2 nie mkn..dh pinggan kedua dh nie...erm bygkan dgn bdk kecik lebay kuarng 10 org yg umur 3-5 thn tu mgkn byk tu...itu sikit bg saya...

pastu nak citer lai sbb lain sbb eman selalu demam, batuk n selsema....klu dlm sebln sure dia akan kena selsema dlm 2 kali...baik tak smpi seminggu selsema blk...pas tu baik jer sket demam plak....pas tu batuklah plak...cirit birit penah kena sekali jerlah...sbb tu saya terus amikkan eman rotavirus....bila dh kerap dia batuk n selsema...byk dh kahak2 and lendir tu masuk dlm paru2 dn mendpt jangkitan kuman...itulah sbbnye dia kena pneumonia...klu citer tu kena baca lah kat sini utk part 1 dan sini utk part 2...

so dlm pada eman warded tu alhamdulilah kami berjmpa dgn bbysitter...yg tu kami dpt dr kakak kerja kedai tmpt kitaorg smbg dapur...sbb masa dia col nak dtg ukur scra kbtln kami kat spital...kakak tu ponx terlebay peramah borak2 ngn mydear pas tu dia ckp dia ada kwn bbysitter sbb dia ponx atr anak dia kat situ....



so lepas eman dh blk umah dh baik sket saya ponx jmpa kakak tu kat kedai borak2 amik no phone semua saya col and pegi lah jmpa dia...orgnye muda lai, lom kawin ponx duk ngan family...bila tgk cam waswas lai lah tp kakak tu ckp dia oke semua and saya msk tgk umah dia ponx oke jer....complete lah ada playpen dua...dia ponx penah amik kursus penjagaan kanak2 nie...so saya yakin jugaklah...

so far stkt nie saya puas hati jugaklah....mandikan bersih, daki2 kat telinga ponx takder, eman ponx dh jrg sakit....stkt nie baru bbrp kali jer demam...selseman ngan batuk tak der kena lai lh stkt nie...huhu lega alhamdulilah...haraplah eman serasi sbb mls dh nak fikir2 or susah hati selalu...huhu

inilah citer dia yg sbnrnye kak suzie..hehe tak tau nak citer cmner...perbezaan bln and jarak masa tu say tak brp ingat sangt...so saya citerr ikut rentetan kejadian jerlah...dlm tempoh masa dr bln februari smpi bln julai inilah yg terjadi...




p/s: tak berniat nak burukan sesiapa..tp bg saya klu sbg owner taska perlu bertangjwb ngan anak buah serta kanak2 yg dia jaga...ini tak dtg seminggu sekali jer jengah...pastu kebajikan pekerja kenalah jagakan...erm tak semua taska mcm nie, ada yg oke...cuma nasib kami kena kat tempat yg tak oke...ada gak lah citer2 yg tak sedap didgr yg kwn kakak saya citer, dia atr anak dia kat situ juga dulu...pas tu ada gak yg dicerita oleh dewi masa saya terjmpa ngan dia bru2 nie kat family store...tp tak perlulah saya citer kot...mcm menutup periuk nasi org jer...huhu

~~end~~

1 comments:

kak suzi said...

oo..begitu rupanya.2la sll dengar bby anta nursery selalu sakit.anak akk anta babysitter so kurang sakitnya.last sakit awal posa jangkit HFMD then br kamis lepas demam.demam okla sbb blh tingkatkn antibodi bdn..thanks la sbb story..

 
Design with love by Jiji for Zamimie