Friday, November 14, 2008

Today I Write tentang diEt SayA...

Dietkah saya? ye saya mmg cdg begitu dn masuk hari nie rasa2nye dh 3 minggu lebih tak mkn nasi lemak nie..hebat tak? hebat! hebat! sdri yg jwb lah kan..yerlah diri sdri yg rasa kehebatannya..

dismping tak mkn nasi lemak, saya mulakkan dulu dgn bfast dgn mknan yg menyihatkan.. antaranya

selain itu, saya mkn roti bersama kaya serta sedikit butter..ada masanye saya mkn biskut iko jer for bfast...and kdg2 mkn jer cornflakes bersama susu...so stkt hari nie mmg bleh tahan..

oke step kedua iyalah mkn mknan yg dimsk sdri..so bleh lah control kuantiti minyak, perasa serta mknan yg berkhasiat..sejak2 nie saya rajin membawa bekal ke opis..bwk mknan sperti sup sayur dll..pas tu utk dinner plak mknan yg dimsk ponx sihat jer..mskkan bersup, tomyam dn ada jugak saya mkn salad, tomato serta timun bersama sos dan sedikit mayonis serta potongan ayam grg sbg pembuka selera..ala sket jer sbg pembuka selera..

so mlm td saya teringin nak mkn mee kerinting style cina...ini mskkan paling simple dn sedap tau..saya suka oke..cara nak msk ponx sedap..hehe tp saya mkn separuh separuh lagi saya gantikan ngan salad simple..guna butterhead salad.. :D


sng jer bahan-bahan:
2 keping mee kerinting (direbus)
Daging
Ayam
Fish cake
Sayur sawi
bwg putih
kicap
sos tiram
white pepper
garam secukup rasa
minyak tuk menumis
sesame oil

cara-cara ponx senang:
tumis bwg putih, mskkan daging n ayam dn grg smpi empuk...pas tu mskkan sos tiram, white pepper, kicap dan grm secukup rasa..pas tu mskkan mee kerinting yg telah digaul bersama sesame oil..mskkan sayur n kacau smpi sebati n sayur msk..tada siap dh..bleh dh mkn.

ini mskkan yg sedap saya rasa...n my dear ponx suka

tp apa kes pgi td bfast baik punye...hehe

haha bfast mc'd ko pagi td..sausage McMuffin baik punye..punah diet beb.. :p

oke step ketiga pulak saya nak kurangkan kuantiti mknan plak..mgkn awal2 nie start sket2 dulu..mgkn lama2 terbiasalah kot..yerlah saya dh biasa mkn kang tetiba berenti mkn tetiba jer tak ker confuse sistem tubuh bdn..hehe so harap2 berkesan..takderlah nak kurus melampau stkt turun 2-3kg ckup lah..

step terakhir plak saya akan buat adalah exercise..skrg nie mmg takder masa lah nak exercise harap2 next time ada masa..huhu skrg kat umah ponx excercise sket2 jer sbbnye time mengemas jenuh nak mengemas atas bwh, pas tu nak mengemop atas bwh..ada satu masa tu tak larat sgt sabtu mop tingkat atas ahad bru mop tingkat bwh..haha giler dasyat ko punye ler bkn apa mals nak naik turun tangga..hehe so kira mengemas to exercise jugak lah kan..

good luck utk saya.. :P

~~end~~

0 comments:

 
Design with love by Jiji for Zamimie